Jolanta Wawrzyszuk, Atrium
Jolanta Wawrzyszuk, Atrium

Atrium sukcesywnie buduje swoją pozycję na rynku Europy Centralnej i Wschodniej. Organizacja rozwija się poprzez pozyskiwanie obiektów komercyjnych położonych w atrakcyjnych lokalizacjach. Na początku października 2014 roku Atrium uzgodniło warunki zakupu galerii handlowej Focus Mall w Bydgoszczy. O aktywności inwestycyjnej, planach spółki na przyszłość i aktualnym portfolio redakcja Retailnet rozmawia z dr Jolantą Wawrzyszuk, Head of Asset Management, Atrium Poland Real Estate Management

Jakie znaczenie dla grupy Atrium ma polski rynek?
Polska, jak również Czechy i Słowacja, mają kluczowe znaczenie dla całkowitego portfolio Atrium, zarówno w kontekście obecnych wyników jak i w kontekście długofalowej strategii rozwoju organizacji. O znaczeniu rynku polskiego z perspektywy grupy najlepiej świadczy nasza aktywność w obszarze inwestycji tj. kupna nowych projektów oraz realizowanych modernizacji i rozbudów. Na koniec drugiego kwartału bieżącego roku posiadaliśmy w Polsce 23 obiekty. Liczymy na to, że ta liczba wkrótce się powiększy o kolejny projekt. Obecnie mamy już ponad 475 tys. mkw. powierzchni handlowej, głównie w dużych miastach Polski, którą jako właściciel aktywnie zarządzamy.

Wspomniała Pani o aktywności inwestycyjnej – co to oznacza w odniesieniu do Atrium?
Przede wszystkim systematyczne powiększanie portfolio o nowe, bardzo dobrze działające obiekty handlowe położone w dużych miastach. Doskonałym przykładem obrazującym tę strategię jest zakup Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu czy Atrium Promenada w stolicy. Obecnie, zgodnie z komunikatami giełdowymi, oczekujemy na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącą zgody na możliwość realizacji zakupu Galerii Focus Mall w Bydgoszczy.

Czy planujecie dalsze przejęcia? Jakiego typu obiektów poszukujecie?
Jako inwestor z uwagą przyglądamy się mocnym, generującym przychód, atrakcyjnym dla klientów i najemców projektom zlokalizowanym w miastach pierwszej ligi pod względem populacji i siły nabywczej. Oceniamy projekty pod kątem ich silnej pozycji na danym rynku lokalnym oraz regionalnym.

Czy przy tak dużym portfolio korzystacie Państwo z efektu skali?
Oczywiście, duża organizacja, silne portfolio oraz pół milionowy wolumen powierzchni najmu pozwala nam na osiąganie tzw. efektu korzyści skali na wszystkich polach zarządzania, począwszy od wprowadzania rozwiązań sieciowych, poprzez gwarancję standardu i procedur zarządczych aż po możliwość negocjacji cen usług. Dla naszych najemców wielkość i siła organizacji gwarantuje bezpieczeństwo i wysoki standard obsługi. Ponadto, jako duża organizacja możemy wprowadzać innowacyjne na rynku rozwiązania poprawiające jakość naszych usług. Dla klienta naszych centrów, możliwości organizacji gwarantują jakość, atrakcyjne marki sklepów oraz cały zestaw usług dodatkowych takich jak np. bezpłatny dostęp do sieci (wi fi).

Wielkość naszej organizacji i jej międzynarodowy zasięg pozwala również na wymianę doświadczeń i ułatwia śledzenie trendów oraz wyznaczanie nowych standardów. Prowadzimy wiele badań rynkowych, które umożliwiają nam szybkie wychwytywanie nawet drobnych zmian w oczekiwaniach konsumentów. Dlatego też, aby uatrakcyjnić nasze centra i odpowiadać na stale zmieniające się oczekiwania konsumentów realizujemy szereg działań takich jak choćby rozpoczynający się proces „nadania nowego oblicza” centrum handlowemu Atrium Promenada czy rozbudowa Atrium Copernicus w Toruniu. Chcemy uatrakcyjniać nasze centra i odpowiadać na stale zmieniające się oczekiwania konsumentów dlatego też jesteśmy w stałym procesie m.in. odświeżania ich wizerunku, rozbudów, strategicznych rekomercjalizacji. O kolejnych działaniach nie mogę jeszcze mówić, ale na pewno pracowite lata przed nami.