strategia omnichannel raport gertner

Ponad 30 proc. przedsiębiorców wskazuje, że rozwój sprzedaży wieloknałowej jest ich głównym wyzwaniem. Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku m.in. sprawna logistyka – wynika z raportu przygotowanego przez firmę badawczą Gartner. 

Wśród najczęściej wymienianych priorytetów w nadchodzących trzech latach znalazły się również “rozwój mobilnych technologii w sklepie/firmie”, oraz “zapewnienie bezpieczeństwa sieci i systemów IT”. Tak wskazało 24 proc. badanych przedsiębiorców. Tym niemniej najważniejszą kwestią z punktu widzenia właścicieli sieci handlowych pozostaje rozwój sprzedaży wielokanałowej, a wśród największych barier na tym polu wymieniają oni kwestie związane z zapewnieniem klientom szybkich i bezproblemowych dostaw, niezależenie od tego, w jaki sposób i gdzie kupili dany produkt.

Technologia RFID pomaga w logistyce

W przypadku sprzedaży wielokanałowej logistyka staje się kluczem do sukcesu. Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie, takie jak RFID, czyli technologia wykorzystująca fale radiowe do przesyłania danych. Dzięki temu można m.in. przekazywać informacje oraz monitorować towary od magazynów logistycznych, aż po końcowego odbiorcę. Jest to możliwe dzięki chipom zainstalowanym w metkach. Firmy mają możliwość monitorowania poszczególnych sztuk ubrań, więc łatwiej mogą znaleźć brakujący rozmiar czy model, który akurat poszukuje klient.

Ułatwia to np. domawianie brakujących sztuk, ponieważ zawsze dokładnie wiadomo, jakich produktów brakuje na półkach. Klienci nie spotkają się już z odpowiedzią “została gdzieś jedna sztuka, ale nie możemy jej zlokalizować”. Z technologii RFID korzystają już m.in. takie sieci jak Macy’s, Bloomingdale’s czy hiszpański Inditex.

“RFID to jeden z ważnych elementów systemu omni-channel. Zawsze uważaliśmy, że pomoże nam bardziej precyzyjnie zarządzać inwentarzem, odnajdować w magazynach właściwe produkty i szybciej dostarczać je klientom” – twierdzi Robert B. Harrison, szef omni-channel w Macy’s.

Narzędzia analityczne niezbędne w multichannel

Ponad 64 proc. przedsiębiorców deklaruje, że do 2016 roku zainwestuje środki w instrumenty analityczne monitorujące media społecznościowe. Staje się to niezbędne, ponieważ coraz częściej kampanie marketingowe multichannelowych detalistów prowadzone są właśnie w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych. Firmy coraz chętniej inwestują w narzędzia analityczne, żeby mieć stały wgląd w zbiorcze dane i analizy ze wszystkich kanałów sprzedaży.

Wybór takich rozwiązań jest spory. Dla przykładu firma badawcza Gemius stworzyła ShopMonitor, narzędzie, które umożliwia e-sklepom porównanie swoich wyników do zagregowanych danych dla swojej rynkowej konkurencji. Analizie podlegają zmienne takie jak współczynnik odrzuceń, wysokość konwersji, porzucanie koszyka czy średnia wartość zamówienia. Sklepy, w zamian za udostępnienie swoich danych, zyskują dostęp do raportów i analiz, mogą też porównać się ze średnią rynkową.

Integracja kanałów sprzedaży

Z kolei Pinterest uruchomił narzędzie analityczne, dzięki któremu marki promujące się na portalu, będą mogły bardziej precyzyjnie mierzyć stopień zaangażowania użytkowników oraz stwierdzić, które treści cieszą się największą popularnością. Dzięki zestawowi narzędzi analitycznych firmy dowiedzą się m.in.: które piny i tablice lubią obserwujący, co dodają do ulubionych, jacy użytkownicy obserwują profil firmy, a także za pośrednictwem jakich urządzeń wchodzą na Pinterest. Można też sprawdzić w co klikają użytkownicy korzystając z poszczególnych typów urządzeń oraz jak dodanie przycisku “przypnij” na stronie domowej wpływa na zwiększenie ruchu.

pinterest narzedzie analityczne multichannel

Ciekawe rozwiązanie wprowadziła także firma OrderDynamics. Dzięki programowi Dynamic Action detalista ma możliwość nie tylko zbierać wszystkie niezbędne dane ze wszystkich kanałów sprzedaży, ale dodatkowo otrzymuje analizy i możliwe rozwiązania, które mogą usprawnić jego funkcjonowanie. Rekomendacje przedstawiane przez Dynamic Action są pogrupowane od tych najważniejszych, które mają największy wpływ na wyniki finansowe osiągane przez daną firmę, po te mające mniejsze znaczenie.

Raport przynosi również ciekawe dane dotyczące nakładów finansowych, jakie firmy przeznaczają na swoje działy IT. I tak prawie połowa ankietowanych przedsiębiorców stwierdziła, że wydatki na IT stanowią od 1 do 2 proc. przychodów firmy. Powyżej 5 proc. dochodów przeznacza na ten cel 19 proc. firm.

A jak będzie to wyglądało w przyszłości? Ponad 41 proc. ankietowanych firm nie zamierza w najbliższym roku zwiększać wydatków na IT, natomiast ponad 43 proc. zamierza je zwiększyć – od 1 do powyżej 10 proc..

Tekst ukazał się na portalu Evigo.pl