W Polsce coraz mniej showroomingu, coraz więcej ROPO

W Polsce rośnie zarówno skala zjawiska Research Online Purchase Offline, jak też odsetek kupujących przez urządzenia mobilne. Takie dane płyną z raportu E-commerce Track, opublikowanego przez IRCenter i SW Research.

We wrześniu 2014 roku wskaźnik ROPO wzrósł w stosunku do sierpnia o 5%. Jednocześnie wzrósł odsetek klientów kupujących mobilnie. We wrześniu 2014 roku było ich o 3% w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Rośnie efekt ROPO

O wiele więcej osób (38%) tylko szuka na urządzeniach mobilnych informacji, niż dokonuje faktycznej transakcji (33%). W przypadku zachowań osób korzystających z komputerów 78% tylko szuka informacji o produktach, a 57% jednocześnie dokonuje zakupu.

Raport sprzedaż online w Polsce

We wrześniu 2014 spadła liczba osób, które szukają produktów online, a następnie kupują je przez internet. Do takiego zachowania przyznawało się 49% badanych, co oznacza spadek o dwa punkty procentowe. O jeden punkt procentowy spadł odsetek tych, którzy szukają informacji w internecie, a następnie idą do sklepu tradycyjnego, by kupić produkt. Do tzw. odwróconego efektu ROPO przyznaje się w sumie 26% ankietowanych.

Raport ehandel Polska

 

Mobilni wybierają Paczkomaty

Z raportu wynika też, że Poczta Polska zanotowała największe spadki jako preferowany dostawca zamówionego przez internet towaru. Na urządzeniach stacjonarnych spadek ten wynosił pięć punktów procentowych, na urządzeniach mobilnych zaś trzy punkty. Poczta ma jednak nadal największy udział w rynku (odpowiednio 57% i 49% na komputerach i urządzeniach mobilnych). Drugą najbardziej popularną wśród Polaków opcją odbioru są paczkomaty. Bardziej podbijają one rynek m-commerce (39% wskazań) niż e-commerce (27% wskazań).

Raport ecommerce Polska

Jeśli chodzi o płatności, Polacy pozostają wierni przelewom bankowym oraz płatnościom za pobraniem. Portfele elektroniczne, takie jak PayPal wyprzedzają natomiast płatności kartą kredytową. Co ciekawe, preferencje co do płatności nie różnią się znacząco w zależności od wykorzystywanego urządzenia. Zarówno ci, którzy robią zakupy przez komputer, jak i przez smartfon czy tablet wybierają najchętniej przelew z rachunku bankowego i przelew elektroniczny zintegrowany z bankiem.

Wrześniowy impas w Allegro

Wśród kanałów sprzedaży nadal króluje Allegro (71%), choć we wrześniu z platformy korzystało o dziewięć punktów procentowych mniej klientów. Na drugim miejscu uplasowała się OLX.pl, którą wybiera 21% klientów (o cztery punkty więcej). Trzeci serwisem był empik.com (20%, wzrost o dwa punkty). Konsumenci najbardziej cenili sobie cenę (49%), szybką realizację zamówienia (39%), dostępny asortyment (38%) oraz jakość oferowanych produktów (28%).

Wrzesień nie był łaskawy dla internetowej sprzedaży artykułów kosmetycznych. O cztery punkty procentowe spadł odsetek osób szukających w sieci informacji o kosmetykach. W związku z końcem sezonu turystycznego, spadło też zainteresowanie produktami z tego segmentu. Szukało ich 14% internautów, czyli o 5 punktów procentowych mniej niż w sierpniu.