Rosja liderem e-commerce w Europie

Rynek e-commerce w Europie Wschodniej wzrósł w stosunku rocznym o 47%, co czyni go najbardziej dynamicznym spośród rynków Starego Kontynentu. Z szacunków wynika, że obroty z e-handlu w tym regionie osiągną w 2014 roku 23 miliardy euro. Takie dane zawarte są w raporcie Eastern Europe B2C E-commerce Report, opublikowanym przez organizację Ecommerce Europe.

Jak wynika z raportu, rynek e-commerce w Europie Wschodniej ma ogromny, nie do końca wykorzystany potencjał. Jego wartość mogłaby być o wiele większa, bo spośród 135 milionów użytkowników internetu w tym regionie, jedynie 34 miliony robią zakupy przez internet.

Rosja przoduje w e-handlu

Największym rynkiem, wyróżniającym się na tle pozostałych krajów Europy Wschodniej, jest Rosja. Obroty, które w tym kraju generuje e-handel sięgają 15,5 miliardów euro. Jest to nie tylko największy rynek w regionie, ale i w całej Europie. Rosja może się pochwalić 84 milionami użytkowników internetu oraz 24 milionami klientów internetowych. W Europie Wschodniej udział Rosji w rynku e-commerce wynosi aż 80%. Na drugim miejscu uplasowała się Ukraina, z obrotami o wartości 1,8 miliarda euro, a na trzecim Rumunia z miliardem euro obrotów.

W ubiegłym roku w Rosji klienci online wydali średnio 646 euro w ciągu 12 miesięcy. Niewiele mniej wydawali Ukraińcy, średnia wartość ich wydatków w internecie wynosiła 617 euro. Dużo oszczędniejsi byli internetowi klienci z Rumunii, którzy w sklepach internetowych zostawiali średnio 400 euro. Patrząc na cały region, 34 miliony klientów internetowych wygenerowało w 2013 roku w sumie 19,3 miliardów euro obrotu, co stanowiło 7% europejskiego rynku e-handlu.

Rozwój sprzedaży internetowej na Ukrainie

Podczas gdy w 2012 roku najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem w regionie była Ukraina, a Rumunia szczyciła się najbardziej rozpowszechnionym dostępem do internetu, w 2013 roku Rosja przodowała w obydwu tych kategoriach. Wzrost sprzedaży online w tym kraju osiągnął 50,5%, dzięki czemu wyprzedził on Ukrainę (48%). Ponadto, w 2013 roku dostęp do internetu posiadało już 59% rosyjskiego społeczeństwa. Na drugim miejscu pod tym względem uplasowała się Bułgaria (56%), a na trzecim Rumunia (55%). Ostatnia w regionie była Ukraina, gdzie rozpowszechnienie dostępu do internetu wynosiło 50%.

W raporcie uwzględniono dane z Rosji, Ukrainy, Rumunii, Bułgarii, Albanii, Mołdawii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Macedonii i Serbii. Pogłębione badania przeprowadzono na rynku rosyjskim, ukraińskim i rumuńskim.