omnichannel sprzedaz internetowa inwestycje

Sieci handlowe prowadzące sprzedaż wielokanałową najlepiej odczytują potrzeby współczesnych klientów – takie wnioski można wyciągnąć z raportu przygotowanego przez firmę Mozu.

Czego oczekują współcześni konsumenci? Najbardziej zależy im na możliwości zamawiania zakupów w internecie, a także na samodzielnym odebraniu ich w sklepie (usługa click & collect). Konsumenci mają jednak pewne zastrzeżenie – zakupy mają być gotowe do odbioru już tego samego dnia.

E-sprzedawcy sondują rynek

Inną ważną i często podnoszoną przez kupujących kwestią jest możliwość darmowego oddania lub wymieniania produktów zakupionych w sieci. Okazuje się, że gdy spytać o to samo detalistów, odpowiedzi są niemal identyczne.

Niemal 48% przedsiębiorców przebadanych przez Mozu wskazało, że dla klientów ważna lub bardzo ważna jest możliwość odebrania zakupów już w dniu złożenia zamówienia. Ponad 46% ankietowany przyznało, że dla klientów liczy się darmowy zwrot lub wymiana produktów zakupionych w sieci. Jako trzeci priorytet (46% wskazań) wymieniono stworzenie dedykowanych aplikacji mobilnych.

Smartfony kluczem w sprzedaży

Odwiedzając sklep stacjonarny współcześni klienci chcą przede wszystkim otrzymywać wszelkie informacje o specjalnych ofertach czy promocjach na swoje urządzenia mobilne. Chcą mieć także możliwość sprawdzenia za pomocą smartfonu, czy dany produkt znajduje się w najbliższym sklepie, a także zlokalizować go później na półce.

Za cenne źródło informacji kupujący uważają także powiadomienia push, które wyświetlają się na ich telefonach w momencie zbliżania się do danego sklepu. Co ciekawe, również w tym przypadku detaliści niemal bezbłędnie odczytali potrzeby swoich klientów. Jedyna różnica jest taka, że w ich opinii bardzo ważne jest wprowadzenie w salonach sprzedaży mobilnych płatności (technologie touch to pay), podczas gdy konsumenci nie wymienili tego na liście swoich priorytetów.

Mobile płatności najważniejszą inwestycją

Wyniki te jasno wskazują, że detaliści znają i próbują zaadoptować najnowsze rozwiązania niezbędne do skutecznego prowadzenia sprzedaży w kanale omnichannel. I co najważniejsze, przeznaczają na to coraz więcej pieniędzy. Jak wynika z raportu, aż 56% z nich przeznacza na ten cel od 6 do 25% całego budżetu, a 12,2% wydaje na to od 25 do 50% budżetu. Pieniądze przeznaczone są przede wszystkim na:

  • 15,7% – geofencing
  • 21,6% – technologie beacon
  • 49,2% – mobilne płatności
  • 29,2% – serwis click & collect
  • 18,4% – technologię rozszerzonej rzeczywistości
  • 27,6% – aplikacje mobilne