Raport IMRG sprzedaż wielokanałowa

Sprzedaż internetowa odpowiada już za ponad jedną czwartą obrotów detalistów multichannelowych – wynika z raportu przygotowanego przez IMRG, brytyjskie stowarzyszenie e-handlu.

W Wielkiej Brytanii sprzedaż online rośnie dynamicznie od przeszło 10 lat. Trend ten został ostatnio dodatkowo wzmocniony przez m-commerce, czyli sprzedaż internetową za pośrednictwem wszelkiego rodzaju urządzeń mobilnych. W rezultacie, jak prognozuje IMRG, w IV kwartale bieżącego roku detaliści prowadzący sprzedaż wielokanałową osiągną aż 27% swoich obrotów dzięki e-handlowi. A to oznacza, że relacje dzierżawca-najemca powierzchni handlowej nigdy nie będą już takie same.

Optymizm multichannelowych detalistów

Zmiany następują bardzo szybko. Wśród ankietowanych przez IMRG firm, sprzedaż online wzrosła w ostatnim okresie o 5%. Tak duży wzrost nastąpił na przestrzeni jedynie kilku miesięcy, od marca do października 2014 roku. A wszystko kosztem sprzedaży w sklepach stacjonarnych. Detaliści są przekonani, że handel w internecie nadal będzie się rozwijał. Aż 85% z nich uważa, że w ostatnich miesiącach tego roku sprzedaż online będzie rosła w ponad 10% tempie. Rok temu takich optymistów było o 5 punktów procentowych mniej.

Rosnąca sprzedaż internetowa niekoniecznie musi oznaczać wzrost obrotów jako takich. Po prostu część klientów, zamiast wybrać się do sklepu, wybiera zakupy w sieci. Zdaniem Jamesa Ropera, prezesa i założyciela IMRG, dzierżawcy powierzchni handlowych muszą zdać sobie sprawę ze zmian jakie zachodzą we współczesnym handlu.

Sprzedaż online wypiera offline

“Jeżeli jakaś firma osiąga ponad 25% swoich obrotów w sieci, to nie jest w stanie płacić stawek czynszu na takich samych warunkach jak to było wcześniej, gdy całość handlu odbywała się w salonach stacjonarnych. Nie rozumiejąc tych zmian, możemy doprowadzić do bankructwa wielu detalistów” – uważa James Roper.

Negatywne efekty takiego podejścia widać już teraz. W Wielkiej Brytanii ponad 10 tys. punktów sprzedaży stoi pustych dłużej niż trzy lata, a dziesiątki tysięcy detalistów balansuje na krawędzi rentowności.

Raport IMRG powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ponad 50 wysoko postawionych przedstawicieli firm prowadzących sprzedaż wielokanałową. Badania zostały przeprowadzone w październiku 2014 roku.