swiateczne zakupy multichannel raport

Wyniki badań “2014 Holiday Shopping Behavior Survey” przygotowanych przez firmę Simon Property Group, amerykańskiego giganta nieruchomości komercyjnych, mogą zaskakiwać. Okazuje się, że zdecydowana większość młodych Amerykanów kupi świąteczne prezenty w centrach handlowych, a nie w internecie.

Pokolenie Y, czyli osoby urodzone w latach 80/90 XX wieku, nie bez przyczyny nazywane jest również pokoleniem cyfrowym. To osoby niemal uzależnione od internetu i najnowszych rozwiązań technologicznych. Okazuje się jednak, że gdy przychodzi do kupowania świątecznych prezentów, ci młodzi ludzie odrywają się od swoich komputerów czy tabletów i masowo ruszają do centrów handlowych.

Zalety zakupów tradycyjnych

Badania firmy Simon wskazują jasno: aż 89% przedstawicieli młodego pokolenia (18-33 lat) zamierza zrobić świąteczne zakupy w galeriach handlowych. To więcej, niż wynosi odsetek w przypadku wszystkich konsumentów, niezależnie od wieku. W tym wypadku do centrów handlowych wybiera się 83% ankietowanych.

“Centra handlowe, dzięki szerokiej ofercie różnorodnych sklepów, dają inspiracje, co kupić pod choinkę najbliższym czy znajomym z pracy” – przekonuje Mikael Thygesen z firmy Simon.

Wśród najważniejszych zalet kupowania świątecznych prezentów w galeriach handlowych młodzi konsumenci wymieniają:

  • dostęp do najnowszych trendów modowych (87%)
  • możliwość przejrzenia oferty (87%)
  • szeroki wybór sklepów i produktów (78%)
  • urozmaiconą ofertę, która ułatwia wybranie prezentów dla kilku osób (85%)
  • inspiracje prezentowe (84%)

Nowe technologie w handlu detalicznym

Wśród innych zalet robienia zakupów w galeriach handlowych pojawia się także możliwość uzyskania rabatu czy wynegocjowania korzystnej ceny, na co wskazuje 61% badanych. I co najważniejsze, kupując w sklepie stacjonarnym klienci mają pewność, że prezent dotrze do nich na czas. Ten argument wskazuje aż 81% respondentów. Dlaczego jest to aż tak ważne? Po pierwsze w szczycie świątecznych zakupów przesyłki ze sklepów internetowych często docierają z opóźnieniem, po drugie młodzi ludzie często robią zakupy na ostatni moment. Aż 20% z nich zamierza kupować prezenty dopiero w Wigilię.

Po raz kolejny okazuje się jednak, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Co prawda zdecydowana większość młodych konsumentów kupi prezenty w salonach stacjonarnych, to jednak chętnie skorzystają przy tym z pomocy internetu i nowych technologii. Aż 76% z nich zamierza przed zakupem konkretnej rzeczy obejrzeć w internecie ofertę innych marek, 53% korzysta z aplikacji mobilnych ułatwiających robienie zakupów, 51% porównuje ceny za pomocą urządzeń mobilnych, a 66% opisze swoje doświadczenia zakupowe na portalach społecznościowych. Jednym słowem: zakupy omnichannel są dla młodych Amerykanów oczywistością.

Badania “2014 Holiday Shopping Behavior Survey” zostały przeprowadzone we wrześniu 2014 roku na próbie ponad tysiąca pełnoletnich konsumentów w USA. Badania zostały przeprowadzone drogą internetową.