Salon Reserved w Niemczech
Salon Reserved w Niemczech

LPP ma za sobą rozpoczęcie działalności na pierwszym rynku zachodnioeuropejskim. – We wrześniu otworzyliśmy pierwszy sklep w Niemczech, który działa w Centrum Handlowym Palais Vest w Recklinghausen. Obecnie na tym rynku mamy 3 sklepy: w Stuttgarcie, Recklinghausen i Bremie. Kolejny ruszy 5 grudnia br. w Hanowerze. Natomiast w 2015 roku planujemy uruchomić około 10 sklepów Reserved w Niemczech, a w ciągu 3 lat łącznie 30 – mówi portalowi Retailnet.pl Dariusz Pachla, wiceprezes zarządu LPP SA.

– Uruchomienie 10 sklepów w 2015 roku jest uzależnione od podpisania umów najmu w centrach handlowych. Jeszcze nie wszystkie są zakończone, ale stan zaawansowania negocjacji wskazuje na taką liczbę otwarć sklepów Reserved. Na pewno pierwszy sklep w 2015 roku ruszy w I kwartale w jednym z centrów handlowych. Ponadto mamy już podpisane umowy najmu na otwarcie dwóch flagowych salonów marki przy ulicach handlowych. Sklepy te ruszą w 2016 roku, w Berlinie (pow. 2 tys. mkw.) oraz w Mannheim (pow. 2,4 tys. mkw.) – mówi Dariusz Pachla.

W Niemczech LPP SA w najbliższych latach zamierza skupić się tylko na rozwoju marki Reserved.- Ewentualne plany dotyczące wejścia kolejnych naszych marek na ten rynek podejmiemy nie wcześniej niż w 2017 roku. Niemcy są dla nas istotnym rynkiem, na którym chcemy skupić się na rozwoju naszego najważniejszego brandu Reserved, aby niczego nie przegapić rozdrabniając się na kilka marek – podkreśla Dariusz Pachla.

Spółce w niektórych centrach handlowych na terenie Niemiec udało się uzyskać fit-outy na adaptację sklepów Reserved. – W Niemczech możemy liczyć na fit-outy w centrach handlowych, ale nie na takie same jak zdarzają się nam w Polsce. Tutaj czasami wynajmujący buduje nam sklep na własny koszt. W Niemczech fit-outy otrzymujemy na pewną część nakładów na budowę sklepy, ale nie na całość – wyjaśnia Dariusz Pachla.

Na rynku niemieckim Reserved uzyskuje dosyć dobre warunki najmu w centrach handlowych. – Stawki w niemieckich centrach handlowych nie różnią się znacząco od polskich obiektów i oscylują pomiędzy średnią wyższą półką u nas w kraju. Średni czynsz w niemieckich centrach handlowych jest zbliżony do średniego czynszu, jaki dzisiaj płacimy w Polsce, czyli około 110 zł. W całej grupie kapitałowej średni czynsz waha się w zależności od kwartału. Na przykład w III kwartale był na poziomie 108 zł, a w IV kwartale wyniósł 110-115 zł. W Niemczech olbrzymie znaczenie mają sklepy na ulicach, bo wciąż niemieccy konsumenci wolą dokonywać zakupów w tych lokalizacjach. Centra handlowe mają odmienne znaczenie dla rynku, niż w Polsce. Czynsze przy ulicach ze względu na ograniczoną ilość lokali mają o wiele wyższą wartość. To jest w dobrej korelacji do przychodów, bowiem w tych lokalizacjach są większe niż realizowane w centrach handlowych. Z naszych informacji wynika, że mogą być one nawet pięciokrotnie wyższe niż w przypadku centrum handlowego – dodał Dariusz Pachla.

LPP, firma notowana na GPW w Warszawie od 2001 r., jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się spółek odzieżowych. Od lat konsekwentnie prowadzi swoją działalność w Polsce i za granicą, odnosząc sukcesy na wymagającym rynku odzieżowym. Koncern zarządza 5 znanymi markami modowymi, siecią niemal 1500 salonów, tworzy miejsca pracy dla blisko 18 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz w Szanghaju. Firma nieustannie inwestuje i zdobywa nowe rynki. W marcu 2014 r. spółka awansowała do giełdowego indeksu WIG20, który generuje istotną część obrotów na GPW w Warszawie, od sierpnia 2014 jest także notowana w indeksie MSCI Poland.