europa ecommerce raport wzrost

W ubiegłym roku sprzedaż internetowa w Europie Centralnej rosła średnio w tempie niemal 23% rocznie. To znacznie powyżej średniej dla całego kontynentu. Łączne obroty w tym kanale sprzedaży wyniosły w całej Europie ponad 364 mld euro – tak wynika z raportu “Central Europe B2C E-commerce Report” przygotowanego przez Ecommerce Europe, europejską izbę handlu elektronicznego.

Dzięki dynamicznemu wzrostowi sprzedaży, Europa Centralna odpowiada już za ponad ¼ całego rynku e-commerce na Starym Kontynencie. Ustępuje pod tym względem tylko Europie Zachodniej, która generuje prawie połowę obrotów w tym segmencie. W ubiegłym roku, w naszej części kontynentu, sprzedaż internetowa wygenerowała obroty na poziomie 93,3 mld euro. Warto jednak podkreślić, że aż za 68% tej sumy, czyli 63,4 mld euro, odpowiadają internauci z Niemiec. Co cieszy, czołowe miejsce pod tym względem zajęła Polska. Nasi rodacy kupili w internecie dobra i usługi za 5,2 mld euro. Poza Niemcami, wyprzedzili ich również Szwajcarzy (10,2 mld euro) i Austriacy (10,9 mld euro).

raport ecommerce europa cee

Rosnący koszyk zakupowy

W 2013 roku przeciętny konsument z naszej części Europy wydał na zakupy online prawie 1400 euro. To ok. 100 euro więcej niż rok wcześniej. Najwięcej wydają Austriacy, bo aż 2122 euro. Za nimi plasują się Szwajcarzy – 1789 euro, oraz Niemcy – 1585 euro. Nasi południowi sąsiedzi, Czesi, wydają średnio 617 euro, Węgrzy 460 euro, Słoweńcy 400 euro, a Słowacy jedynie 244 euro. Jak na tym tle prezentują się Polacy? Przeciętny Kowalski przeznacza na zakupy w sieci 539 euro rocznie. Dla porównania, średnia dla całej Unii Europejskiej wynosi 1500 euro.

Dynamiczny wzrost e-commerce w Polsce

Nie tylko największym, ale również najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w Europie Centralnej są Niemcy. W ubiegłym roku wzrost sprzedaży internetowej w tym kraju wyniósł 27% rok do roku. Na drugim miejscu pod tym względem znalazła się Polska, ze wzrostem na poziomie niemal 25%.

“Polski rynek stał się atrakcyjny już nie tylko dla wielkich multichannelowych detalistów takich jak Tesco czy Carrefour, ale również dla internetowych gigantów takich jak Amazon. Biorąc jednak pod uwagę wielkość tego rynku i populację przekraczającą 38 mln, liczba ok. 12 tys. sklepów internetowych nie robi wrażenia. To oznacza, że w tym kraju wciąż drzemią olbrzymie możliwości rozwoju. To także dobry punkt startowy do rozwoju e-sprzedaży na wschodzie Europy, np. w Rosji. I co jeszcze ciekawsze, marże na niektórych produktach potrafią być w Polsce nawet o 75% wyższe niż np. w Niemczech. To efekt relatywnie niskich kosztów marketingowych, a z drugiej strony dość wysokich cen produktów” – komentuje wyniki raportu Henning Heesen, E-Commerce Cross-Border-Specialist i członek zarządu w firmie Salesupply AG.

raport ecommerce polska

m-commerce wciąż raczkuje

Jak wynika z raportu, najpopularniejszym serwisem internetowym w Polsce jest Allegro.pl, które ma niemal 11 mln użytkowników. Na kolejnych miejscach znalazły się Nokaut.pl (2,5 mln), Groupon.pl (2,5 mln), Okazje.info (2,1 mln) i Skapiec.pl (1,6 mln). Przy robieniu zakupów online Polacy najczęściej korzystają z laptopów (56%) i komputerów stacjonarnych (37%). Tylko 3% używa smartfonów, a 1% tabletów. Najczęściej w sieci kupujemy oprogramowanie komputerowe (51%), a także wycieczki (44%). Na kolejnych miejscach znalazły się książki, sprzęt komputerowy, zabawki i sprzęt sportowy.

Raport “Central Europe B2C E-commerce Report” powstał na podstawie danych zebranych przez krajowe izby handlu elektronicznego przy współpracy z agencją badawczą GfK.