prawo zakupy online raport

25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Oznacza to, że od tego dnia dotychczasowe przepisy, które regulowały stosunki pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem, przestaną obowiązywać. Dotyczy to w dużej mierze sklepów internetowych.

W związku ze zmianą prawa, platforma SerwerSMS.pl i PIN Consulting przygotowały poradnik, który przedstawia praktyczne przykłady zastosowania nowych przepisów w sklepach internetowych. Poradnik opracowały konsultantki prawne PIN Consulting Sp. z o.o. – Ewelina Zakrzewska oraz Małgorzata Duszyńska – specjalistki w zakresie prawa nowych technologii.

Więcej obowiązków dla sklepów internetowych

Nowe normy prawne są bardziej rygorystyczne dla przedsiębiorców, ponieważ mają na celu efektywniejsze zabezpieczenie interesów konsumentów indywidualnych. 

„Ustawa reguluje wiele kwestii związanych z zawieraniem umów na odległość w tym przez sklep internetowy, landing page na którym można złożyć zamówienie na usługę lub produkt, sprzedaż telefoniczną, umowę przez SMS lub drogą mailową. Oczywiście przykładów jest znacznie więcej, ponieważ nowe przepisy mają bardzo szeroką paletę zastosowań o czym należy pamiętać. Głównie dotkną one właścicieli sklepów internetowych” – mówi pomysłodawca poradnika Daniel Zawiliński, CMO SerwerSMS.pl

Logistyczne wyzwanie

Nowa ustawa reguluje stosunki prawne pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem. Wprowadza m.in. szereg obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy, reguluje zasady i tryb zawierania umowy na odległość oraz poza lokalem przedsiębiorstwa. Wprowadza również sankcje z tytułu niewypełnienia obowiązków przez przedsiębiorcę, zaś konsumentowi przyznaje uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, jednocześnie określając zasady i tryb wykonania tego prawa. Dostosowanie działalności gospodarczej do przepisów nowej ustawy to jednak nie tylko znajomość obowiązków przedsiębiorcy, ale także świadomość zmian funkcjonalności sklepów internetowych, za pomocą których przedsiębiorca prowadzi działalność.

„Właściciele sklepów internetowych będą musieli poradzić sobie z modyfikacją procesów logistycznych i zapewnić sprawną obsługę w przypadku zwrotu zamówionych w Internecie produktów. Poczta Polska w odpowiedzi na nowy stan prawny przygotowała rozwiązanie on-line dostępne na stronie ezwroty.poczta-polska.pl, które spełnia potrzeby zarówno kupujących jak i sprzedających. Polski e-handel czeka zatem test z operacyjności. Oznacza to, że zarówno sklepy internetowe jak i operatorzy będą mieli mnóstwo pracy zaraz po świętach” – tłumaczy Sławomir Żurawski, Dyrektor Biura Rozwoju Usług KEP w Poczcie Polskiej  S.A.

Platforma SerwerSMS.pl należy do firmy Artnet. Klienci Platformy SerwerSMS.pl mają do dyspozycji szerokie portfolio usług SMS, MMS, SMS VOICE /VMS/. Obecnie z usług platformy korzysta ponad 9000 klientów.

PIN consulting to zespół konsultantów, którzy łączą wiedzę z zakresu prawa oraz informatyki, jednocześnie dobrze rozumiejący procesy biznesowe. Firma od lat doradza w zakresie ochrony danych oraz przy zarządzaniu w sytuacjach kryzysowych.