omnichannel sprzedaz wielokanalowa ecommerce

Najnowszy raport “The Global Consumer Journey 2014” firmy doradczej CBRE wskazuje, na co powinni zwrócić uwagę detaliści chcący odnieść sukces w modelu omnichannel.

Najnowsze badania CBRE zrealizowane w 32 krajach na próbie 32 tys. konsumentów wskazują, że dla 79% z nich wizyta w tradycyjnym sklepie jest w dalszym ciągu ważnym elementem procesu zakupowego. Z drugiej strony, aż 75% badanych korzysta z internetu w celu wyszukania konkretnego produktu. To wskazuje, że handel tradycyjny i internetowy jeszcze nigdy nie były ze sobą tak powiązane.

Dwa wyzwania multichannelu

Z powodu coraz bardziej skomplikowanych zależności, jakie występują między sprzedażą w sklepach tradycyjnych i sprzedażą online, właściciele nieruchomości handlowych i detaliści stoją przed dwoma wyzwaniami.

“Pierwsze to ciągła konieczność oferowania konsumentom wysokiego poziomu obsługi, bogatego asortymentu i dodatkowych usług. Drugie wyzwanie to umiejętność generowania zysków dzięki wykorzystaniu technologii cyfrowej i mediów społecznościowych” – mówił w trakcie odbywających się w Cannes międzynarodowych targów nieruchomości MAPIC Nick Axford, Global Head of Research w CBRE.

Siła mediów społecznościowych

Jak podkreśla Nick Axford, dla klientów liczy się przede wszystkim to, żeby zakupy były łatwe i przyjemne.

“Technologia powinna wspomagać proces zakupów, a nie być barierą do pokonania. Kluczowym dla deweloperów i detalistów, którzy chcą zarabiać na click and collect, powinno być wprowadzenie w życie strategii omnichannel” – wyjaśnia ekspert CBRE.

Raport CBRE potwierdza, że konsumenci są w coraz większym stopniu „podłączeni” do sieci i wchodzą w interakcję z detalistami i innymi konsumentami, aby dokonać jak najwłaściwszego wyboru.

42% badanych wykorzystuje media spłecznościowe do poszukiwania informacji o produktach, a 30% badanych za pośrednictwem telefonów komórkowych porównuje ceny produktów. Ten ostatni trend szczególnie widoczny jest w krajach Azji i Pacyfiku.

The Global Consumer Journey 2014

Technologia cyfrowa w służbie detalistów

Na początku 2014 roku CBRE przeprowadziła ankietę wśród 50 wiodących detalistów międzynarodowych. Celem badania była identyfikacja aktualnych strategii wielokanałowych w sprzedaży oraz perspektyw ich rozwoju.

Okazało się, że technologia cyfrowa jest najpotężniejszą bronią w arsenale detalisty. Niemal wszyscy ankietowani (85%) stwierdzili, że mają osobny budżet na tę część działalności, a 87% posiada stronę www obsługującą transakcje.

Detaliści używają technologii cyfrowej także w celu przyciągnięcia klientów do sklepu za pośrednictwem mediów społecznościowych, aplikacji mobilnych i usług geolokalizacji. Większość z nich ma zamiar stworzyć większe sklepy, na których będzie mogła eksperymentować z narzędziami cyfrowymi – takimi jak iPady do zamówień online czy cyfrowe ekrany prezentujące pełny asortyment sklepu.

CBRE to firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych. Ma siedzibę główną w Los Angeles, zatrudnia około 37.000 pracowników i obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w ponad 300 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich).

Zakres usług świadczonych przez CBRE obejmuje: doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.