Galeria Warmińska
Galeria Warmińska

W pierwszych trzech kwartałach tego roku w Polsce do użytku oddano centra handlowe o łącznej powierzchni najmu około 75 tys. mkw., zwiększając tym samym całkowitą podaż do poziomu 10,2 mln mkw. Na koniec trzeciego kwartału br. w budowie pozostawało ok. 800 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych z planowaną datą otwarcia do końca 2016 roku – informuje w raporcie Colliers International.

W okresie trzech kwartałów br. najwięcej sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych pojawiło się w miastach małych i średniej wielkości. W dużych aglomeracjach zawarto zaś duże umowy typu pre-lease w projektach będących na zawansowanym etapie planowania, np. Carrefour i sklepy grupy LPP pojawią się w dwóch centrach handlowych planowanych w Warszawie przez GTC.

Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału w piętnastu największych polskich miastach odnotowano spadek średniego współczynnika pustostanów do poziomu 3 proc. (wobec 3.6 proc. w końcu 2013 roku). Spadek nastąpił nawet na rynkach, które na koniec 2013 r. charakteryzowała największa ilość powierzchni niewynajętej, tj. w Kielcach, Toruniu i Bydgoszczy.

W trzecim kwartale 2014 r. na rynku pojawiło się kilka nowych marek. Swoje pierwsze sklepy w warszawskich centrach handlowych otworzyły francuskie sieci odzieżowe – Undiz (bielizna) w Arkadii i Devred 1902 (moda męska) w Wola Park. Z kolei francuska marka Sinequanone (moda damska) oraz włoska Eye Sport (moda mix) zadebiutowały w Galerii Warmińskiej w Olsztynie. Z drugiej strony szwajcarska marka Charles Vögele zakończyła swoją działalność w Polsce.

Wśród znaczących wydarzeń warto wymienić otwarcie pierwszego sklepu Samsung Saturn Store w Galerii Katowickiej. W warszawskiej Arkadii powstały natomiast pierwsze samodzielne sklepy marek Lee oraz Wrangler. Z kolei w gdyńskim Centrum Handlowym Klif powstał nowy sklep marki United Colors of Benetton, który jako jedyny w Polsce zaoferował klientom najnowszy koncept marki – „On Canvas”.

Biorąc pod uwagę obiekty znajdujące się w końcowej fazie budowy Collliers szacuje, że w okresie październik-grudzień na rynek trafi ok. 150 tys. mkw. powierzchni handlowej. Nowa podaż, która zostanie dostarczona łącznie w 2014 r. wyniesie 475 tys. mkw. tj. – oznacza to spadek o 26 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Największe obiekty, których otwarcie spodziewane jest w IV kwartale 2014 to m.in. Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim (25 tys. mkw.), Vivo! Piła (23,8 tys. mkw.), Centrum Galardia w Starachowicach (17,9 tys. mkw.) i Outlet Center w Lublinie (12,4 tys. mkw.).

– W związku ze wzrostem konkurencji deweloperzy będą dostosowywać swoje projekty do zmieniających się warunków rynkowych. Zmniejszone zostały planowane docelowe powierzchnie inwestycji firmy Ikea w Lublinie, Galerii Metropolis w Poznaniu (Echo Investment), czy projektu Plac Vogla (Ghelamco) na warszawskim Wilanowie – zauważa Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.