Mothercare wdraża strategię first digital store

Widać pierwsze efekty cyfrowej strategii przyjętej przez brytyjską sieć Mothercare. Jej założenie do wzmocnienie sprzedaży online i minimalizowanie strat generowanych przez sklepy tradycyjne.

Pod koniec września 2014 roku brytyjska sieć sklepów z artykułami dla niemowląt Mothercare zdecydowała się zainwestować 100 milionów funtów we wzmocnienie kanału online oraz redukcję sprzedaży naziemnej. Fundusze przeznaczono m.in na zmianę systemów IT oraz rozbudowę infrastruktury e-commerce.

Mniej sklepów tradycyjnych

Jedną czwartą kwoty przeznaczono na proces zamykania nierentownych salonów sprzedaży w Wielkiej Brytanii. Dotychczas zamknięto 14 z nich. Do końca roku liczba placówek ma spaść do 200.

Widać natomiast efekty inwestycji w e-commerce. Sprzedaż przez internet wzrosła o 14,1% i na rynku brytyjskim stanowi on 27% obrotów. 71% wejść do sklepu internetowego Mothercare odbywa się z urządzeń mobilnych. Odsetek ten wzrósł z 59% w 2013 roku.

Stale rośnie popularność usługi click and collect. W 2014 roku click and collect stanowiło 35% wszystkich dostaw, w porównaniu z 32% w 2013 roku.

Rozwój przedaży omni-channel

Firma stawia też na integrację kanałów sprzedaży i model wielokanałowy. Jednym z przejawów tej strategii będzie modernizacja salonów sprzedaży, polegająca przede wszystkim na wyposażeniu ich w iPady oraz ekrany dotykowe. Klienci będą mogli za ich pomocą czytać opinie o produktach i usługach zamieszczane w internecie oraz oglądać filmy wideo prezentujące produkty.

Sprzedaż cross-border

Mothercare sprzedaje produkty w 60 krajach, ale większość obrotów firmy nadal pochodzi z rynku brytyjskiego. Globalnie zanotowano wzrost sprzedaży o 5%, a obroty osiągnęły wartość 398 milionów funtów. Za poprawę wyników finansowych odpowiadają głównie rynki wschodzące, przede wszystkim Bliski i Środkowy Wschód. W Azji Mothercare posiada 372 salony sprzedaży w 12 krajach.

W Polsce sieć Mothercare uruchomiła sprzedaż w pierwszej połowie 2011 roku. Na naszym rynku nie ma jeszcze sklepu internetowego tej marki, jest za to 12 sklepów stacjonarnych: sześć w Warszawie, dwa w Krakowie i po jednym w Bydgoszczy, Gdyni, Poznaniu i Wrocławiu.

Zmiany na rynku brytyjskim

Mothercare oczywiście nie rezygnuje z walki o brytyjskich klientów. Widać już efekty podjętych działań. Zredukowano straty wynikające ze słabej sprzedaży w sklepach tradycyjnych na rynku brytyjskim. W Wielkiej Brytanii Mothercare nadal jest na minusie, jednak strata zmniejszyła się z 14,9 milionów funtów w 2013 roku do 13,5 milionów w 2014.

Globalnie sieć zanotowała zysk brutto w wysokości 5,5 miliona funtów, co jest sporym osiągnięciem, gdyż w ubiegłym roku poniosła stratę w wysokości 11 milionów funtów. Wynik ten byłby znacznie lepszy, lecz sprzedaż na rynku brytyjskim ciągnie grupę Mothercare w dół.

Globalny właściciel

Grupa Mothercare jest częścią koncernu M.H. Alshaya, posiadacza ponad 70 międzynarodowych marek prowadzących sprzedaż na terenie Europy, Afryki Północnej i Azji. Wśród marek należących do i zarządzanych przez Alshaya znajdują się: H&M, American Eagle Outfitters, Debenhams, Topshop, Starbucks, The Body Shop, Victoria’s Secret i Vision Express.

Sieć Mothercare została założona w 1961 roku przez Selima Zilkha i Jamesa Goldsmitha in 1961. Do grupy Mothercare należy również marka Early Learning Centre, czyli sieć sklepów z zabawkami dla małych dzieci. Globalnie grupa Mothercare posiada ponad 1060 salonów sprzedaży i punktów franczyzowych.