Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia
Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia

Aż o 30 proc. wzrosła sprzedaż Grupy Organic Farma Zdrowia w III kwartale. Czyli w okresie, który jest zawsze dla spółki tradycyjnie najsłabszym. Czym było to spowodowane?

– Było to spowodowane kilkoma czynnikami. Pierwszym czynnikiem, który na to wpłynął to fakt, że nasza część dystrybucyjna w ostatnim czasie rośnie wyjątkowo dynamicznie między 40 a 50 proc. w poszczególnych kwartałach. Za trzeci kwartał tego roku było to 43 proc. W części detalicznej z kolei ma miejsce połączenie dwóch elementów – zwiększenie sprzedaży w naszych delikatesach oraz powiększenie sieci o markę Tradycyjne Jadło, która składa się z 10 sklepów. Te wszystkie czynniki bardzo przyczyniły się do takich dobrych wyników.

Czy to oznacza, że rynek ekoproduktów spożywczych rozwija się w Polsce dobrze…

– Tak. Nawet możemy mówić o bardzo dynamicznym rozwoju tego rynku. Wzrósł o 20-30 proc. w ostatnich latach. Wszystko wskazuje na to, że będzie się on rozwijał w dalszym ciągu równie korzystnie. Mamy przed sobą dekadę, a nawet dwie bardzo dynamicznego rozwoju. Jest to najszybciej rosnąca branża na całym świecie. W tej chwili jest to 70 mld dolarów sprzedaży na skalę globalną, a więc jest to pokaźna kwota, którą przedsiębiorcy mogą się dzielić. Branża ta notuje nieprzerwanie wzrosty od 20 lat. Oczywiście najwięcej klientów jest w Stanach Zjednoczonych i w Europie.

Jak wygląda ten rynek na tle innych europejskich krajów?

– W Polsce rynek ten rozwija się nieco wolniej niż w krajach Europy Zachodniej, gdzie żywność ekologiczna stanowi około 3 proc. całej sprzedawanej żywności. W krajach, które są liderami, np. w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Danii czy Holandii, wynik ten dochodzi do 5 proc. Dla porównania w Polsce jest to obecnie 0,3 proc. Jest to więc spora przepaść między naszym krajem a innymi. Ale jak można zauważyć jest to ogromny obszar do rozwoju rynku i do wzrostu na najbliższe lata. Branża produktów ekologicznych jest niezwykle dynamiczna w niektórych krajach. Dla przykładu w Niemczech rynek produktów eko jest bardzo rozwinięty, a i tak rośnie każdego roku o 8-10 proc. Rósł nawet przy spowolnieniu gospodarczym. Jest to imponujące, bo mówimy o rynku, który wart jest 7 mld euro. Jedynym krajem, w którym rozwój naszej branży się zatrzymał była Wielka Brytania, ale jest to chwilowe. Bowiem Anglia wciąż jest jednym z liderów rynku i u nich rozwój tej branży rozpoczął się 30 lat temu. A jak wiadomo po okresie wielkich wzrostów musi nastąpić okres stagnacji. Jest to jednak spowodowane cenami, które producenci wciąż muszą obniżać z powodu bardzo dużej konkurencji. Według naszych szacunków w Polsce rynek rośnie o około 20 proc. rok do roku.

Spółka Organic Farma Zdrowia posiada 36 jednostek handlowych – w tym są dwa sklepy internetowe, 10 sklepów sieci Tradycyjne Jadło, 23 sklepy Organic Farma Zdrowia i jeden Organic Zielone Oko.