IICGP: Polska jest nadal atrakcyjnym rynkiem dla deweloperów

Mikael Andersson, dyrektor zarządzający Inter Ikea Centre Group Poland

Mikael Andersson, dyrektor zarządzający Inter Ikea Centre Group Poland

W rozmowie z redakcją Retailnet.pl Mikael Andersson, dyrektor zarządzający Inter Ikea Centre Group Poland podsumowuje sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych w 2014 roku.

Czy to był dobry rok dla rozwoju obiektów handlowych w Polsce?

Polska jest cały czas atrakcyjnym rynkiem dla deweloperów centrów handlowych, choć w ostatnich latach rynek ten został zdominowany przez inwestorów, którzy skupili się na pozyskiwaniu już istniejących centrów handlowych. W 2014 roku widać jednak ponowne ożywienie w realizacji kolejnych inwestycji i podaży nowej powierzchni najmu. Jest to wynik zarówno budowy nowych sklepów wielkopowierzchniowych, jak również rozbudowy już istniejących obiektów. Pomimo, że wielu sprzedawców detalicznych wycofało się lub zmniejszyło swoją obecność na rynku, potencjał Polski pozostaje zauważalny wśród sieci handlowych, które dopiero planują wejście na tutejszy rynek lub już na nim funkcjonują. Właśnie oni, co oczywiste, wykazują zainteresowanie w szczególności najlepszymi obiektami handlowymi zlokalizowanymi w głównych aglomeracjach. Dobrym przykładem jest tu chociażby francuska marka odzieżowa Devred 1902, która uruchomiła swój pierwszy salon w Polsce w Centrum Handlowym Wola Park.

Jeżeli chodzi o odwiedzalność centrów handlowych – z satysfakcją przyjmujemy fakt, że zaobserwowaliśmy na tym polu wzrost we wszystkich naszych obiektach, przewyższając nawet polską średnią. W Inter Ikea Centre Group Poland nieustannie pracujemy nad tym, żeby wciąż ulepszać nasze centra handlowe, proponując klientom nie tylko interesującą ofertę komercyjną, ale również dostarczając im wartościowej rozrywki, umożliwiając spędzanie czasu w duchu edukacji poprzez zabawę.

Jakie założenia inwestycyjne udało się zrealizować spółce IICGP?

W 2014 roku koncentrowaliśmy się na rozpoczęciu rozbudowy i modernizacji Parku Handlowego Bielany we Wrocławiu, który po zakończeniu inwestycji będzie miał prawie dwa razy większą powierzchnię handlową niż dotychczas. W lipcu rozpoczęliśmy także rozbudowę Centrum Handlowego Wola Park w Warszawie. Do końca 2015 roku powierzchnia tego obiektu zwiększy się o ponad 17,5 tys. mkw. Obecnie prowadzimy także prace związane z budową centrum handlowego w Lublinie ze zintegrowanym sklepem Ikea. Dodatkowo, w 2014 roku, dokonaliśmy zakupu gruntu w Zabrzu, gdzie planujemy budowę centrum handlowego. Również nasze cele biznesowe na rok 2014 w zakresie wzrostu odwiedzalności i obrotów zostały w całości osiągnięte.

Czy według Pana nadal warto inwestować w centra handlowe w Polsce?

Niewątpliwie nieruchomości komercyjne w Polsce cieszą się wciąż dużym zainteresowaniem ze strony zagranicznych inwestorów i, jak już wcześniej wspomniałem, charakterystyką ostatnich lat jest nabywanie przez nich już istniejących obiektów. To w jakim tempie i w którym kierunku rozwija się polski rynek centrów handlowych wskazuje na jego dużą dojrzałość, ale także konkurencyjność. W związku z tym zagraniczni deweloperzy i inwestorzy, mimo że nadal chętni do inwestowania w centra handlowe, muszą szczególnie dbać teraz o zapewnienie klientom atrakcyjnej oferty handlowej, a także koncentrować się na rozwoju niekomercyjnych funkcji obiektów. Są to działania niezbędne, aby móc konkurować z rosnącym rynkiem e-commerce oraz zadowolić coraz bardziej świadomego i wymagającego konsumenta.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016