Paul Chami: w 2015 roku planujemy otworzyć 8 salonów Paris Optique

Paul Chami, właściciel salonów optycznych Paris Optique

Paul Chami, właściciel salonów optycznych Paris Optique

Sieć salonów optycznych Paris Optique w najbliższym czasie planuje otwarcie dwóch punktów w centrach handlowych: Atrium Copernicus w Toruniu i Tarasach Zamkowych w Lublinie. O planach ekspansji redakcja Retailnet.pl rozmawia z Paulem Chami, właścicielem salonów optycznych Paris Optique.

Jak powstały salony Paris Optique?

Paris Optique działa na polskim rynku od 18 lat. Na początku prowadziliśmy hurtownię i byliśmy wyłącznym dystrybutorem niektórych marek w Polsce. Rozprowadzaliśmy produkty po salonach optycznych. Natomiast po wejściu Polski do Unii Europejskiej i otwarciu rynku zmieniliśmy kierunek. Rozpoczęliśmy budować sieć salonów optycznych Paris Optique.

Flagowy, a zarazem historyczny sklep Paris Optique znajduje się w Warszawie, przy placu Konstytucji. Obecnie 80 proc. naszego biznesu to działalność detaliczna związana z salonami optycznymi. W 2006 roku rozpoczęliśmy mocną ekspansję w centrach handlowych. Wówczas działały 3 salony przy ulicach: plac Konstytucji (Warszawa), Piotrkowska (Łódź) i 27 Grudnia (Poznań). Obecnie prowadzimy tylko jeden punkt przy ulicy. Cała reszta znajduje się w centrach handlowych – i to jest nasz główny kierunek rozwoju.

Dlaczego właśnie centra handlowe są tą optymalną lokalizacją dla salonów Paris Optique?

Ze względu na największą liczbę klientów. Polacy są przyzwyczajeni do robienia zakupów w centrach handlowych, a do tego sprzyja temu aura pogodowa. Ponadto w galeriach nie ma żadnych ograniczeń w handlu w sobotę i niedzielę, co możemy spotykać we Francji. Oczywiście rozważamy lokalizacje przy ulicy. Chcielibyśmy otworzyć 1 lub 2 flagship store. Natomiast byłoby to związane wyłącznie z kwestiami wizerunkowymi.

Czy istniejący koncept działa od samego początku, czy przez lata ewoluował?

Koncept wizerunkowy salonów oraz cała strategia związana z produktami były modyfikowane. Na przykład salon w CH Blue City (na zdjęciu) przeszedł taką modernizację. Obecnie większość naszych sklepów jest zaaranżowana według tego konceptu.

Ile salonów Paris Optique funkcjonuje w ramach sieci?

Pod marką Paris Optique funkcjonują 24 salony w centrach handlowych. W tym roku zakończyliśmy cały proces restrukturyzacji sieci. Rozwiązaliśmy już wszystkie umowy najmu w lokalizacjach, w których dalsze funkcjonowanie byłoby nierentowne. Na początku działalności nie mieliśmy doświadczenia w wybieraniu odpowiednich centrów handlowych i popełniliśmy pewne błędy. Obecnie planujemy zamknąć jeszcze tylko jeden sklep. W 2014 roku nie prowadziliśmy intensywnego rozwoju sieci Paris Optique, ponieważ otworzyliśmy tylko jeden salon, w CH Atrium Felicity w Lublinie. Natomiast w 2013 roku powstało 6 salonów. 2 w nowych centrach handlowych: Poznań City Center, Centrum Riviera w Gdyni oraz 4 w działających obiektach: CH Sfera w Bielsku-Białej, Atrium Biała w Białymstoku, Łomiankach i galerii handlowej dworca Centralnego Warszawy. Roczne tempo rozwoju to 4–5 salonów. Jednak od 5–6 lat liczba punktów w sieci jest na tym samym poziomie i liczy 24–25 sklepów. Związane było to ze stopniowo kończącymi się umowy najmu w niektórych lokalizacjach. Na 2015 rok mamy już podpisanych kilka umów najmu, a kolejne są w negocjacjach. W przyszłym roku planujemy uruchomić 8 sklepów Paris Optique. Najbliższe otwarcia nastąpią w CH Atrium Copernicus w Toruniu i Tarasach Zamkowych w Lublinie.

Jakie lokalizacje was interesują?

Planujemy otwierać sklepy tylko w dużych miastach i dobrych centrach handlowych. W galeriach interesują nas wyłącznie lokale narożne usytułowane na parterze. To najlepsza lokalizacja dla konceptu Paris Optique. Obecnie 16–17 naszych salonów zlokalizowanych jest w takich miejscach. Natomiast nasze wymogi powodują, że płacimy wyższe stawkami czynszu niż inni najemcy.

Czy zdarzało się wam relokować salon na terenie centrum handlowego?

Relokacje przeprowadzaliśmy w kilku obiektach. Na przykład w centrum handlowym Magnolia Park we Wrocławiu. Najczęściej takie działania są przeprowadzane przy odnowieniu umowy najmu. Jednak nie zawsze się to udaje, bo to zależy od zarządcy galerii.

Jaka jest najlepsza powierzchnia dla salonów Paris Optique?

Do prowadzenia sklepu Paris Optique potrzebny jest lokal o powierzchni 50–60 mkw. Zmieścimy się, oczywiście, na mniejszej lub większej powierzchni handlowej, ale dla nas priorytetem jest przede wszystkim lokalizacja w galerii.

Reklama

Galeria Jurajska