Salon Vision Express

UOKiK nałożył karę na sklep internetowy marki Vision Express za niezgodne z prawem konsumenckim zapisy w regulaminie.

W sierpniu 2012 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznał, że sklep internetowy Vision Express ma w swoim regulaminie klauzulę niezgodną z prawami konsumenta. Sprzedawca wprowadził bowiem zapis, zgodnie z którym klient mógł odstąpić od umowy o sprzedaży wyłącznie wtedy, gdy zwróci do sklepu towar nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie.

Kara dla Vision Express

Z postępowania UOKiK wynikało, że ten zapis regulaminowy jest niezgodny z prawem i narusza interesy konsumentów. W związku z tym nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 360 tysięcy złotych. Vision Express odwołał się od decyzji prezesa UOKiK.

Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał stanowisko prezesa UOKiK. Sędziowie podkreślili, że klient kupując przez internet nie ma możliwości obejrzenia towaru, więc powinien mieć możliwość rozpakowania i sprawdzenia, czy produkt jest zgodny z oczekiwaniami. Wyrok nie jest prawomocny. Przedsiębiorcy przysługuje apelacja.

Klient może sprawdzić produkt

“Przedsiębiorca zastrzegał m.in., że odstępując od umowy klient mógł zwrócić tylko produkt nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie. Kupując przez Internet, konsument nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu przed zawarciem transakcji. Dlatego ma prawo to zrobić po odebraniu przedmiotu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie, aby przymierzyć okulary lub sprawdzić, czy dostarczono soczewki o odpowiedniej mocy. W takiej sytuacji nie traci prawa do odstąpienia od umowy.” – czytamy w komunikacie UOKiK.

W Polsce marka Vision Express należy do firmy Vision Express SP sp. z o. o. i obecnie dysponuje siecią ponad 160 salonów. Średnia powierzchnia salonów sieci to 110–130 mkw. Sieć jest rozwijana głównie poprzez otwieranie salonów franczyzowych. Sklep internetowy sklep.visionexpress.pl oferuje m.in. soczewki kontaktowe oraz produkty niezbędne do ich pielęgnacji.

Brytyjska firma Vision Express powstała w 1988 roku, pierwszy sklep otworzono wtedy w Newcstle. Obecnie firma należy do grupy GrandVision i ma ponad 370 sklepów oraz salonów franczyzowych na terenie Wielkiej Brytanii, Jersey oraz Irlandii. W Europie też działa za pośrednictwem spółek-córek Grand Optical, Solaris oraz Generale D’Optique.

Tekst ukazał się w portalu Evigo.pl