Trusted Shops stworzy regulamin sklepu internetowego

Firma Trusted Shops oferuje sklepom internetowym narzędzie pozwalające stworzyć regulamin dostosowany do nowego prawa konsumenckiego.

Na rynku pojawiło się nowe narzędzie skierowane do branży e-commerce. Trusted Shops oferuje pakiet, w ramach którego e-sklepy otrzymują pakiet dwóch usług. Pierwszą z nich jest narzędzie, które pozwala automatycznie wygenerować poprawny regulamin, drugą zaś – audyt prawny.

Prawnik w pakiecie z regulaminem

Aby stworzyć regulamin, sprzedawca wypełnia najpierw elektroniczny kwestionariusz. Odpowiada w nim na szereg szczegółowych pytań biznesowych, m.in. o  to jak zawierana jest umowa z klientem, czy jak odstępuje się od umowy. Na tej podstawie algorytm generuje regulamin, który jest zgodny z polskim prawem, nie zawiera klauzul niedozwolonych oraz uwzględnia nowelizację dyrektywy konsumenckiej. Jej przepisy zaczną obowiązywać polskich przedsiębiorców 25 grudnia.

Zaletą tego narzędzia jest szybkość. Regulamin można wygenerować nawet tuż przed wejściem nowego prawa w życie. Trusted Shops zapewnia reprezentację prawną w razie gdyby któryś z zapisów regulaminu wzbudzał wątpliwości UOKiK. Gdyby doszło do nałożenia kary, firma zapewnia prawnika, który będzie reprezentował e-sklep przed sądem konsumenckim.

Audyt sklepu internetowego

„Firma Trusted Shops od pięciu lat oferuje pakiety prawne na rynku niemieckim i rozwiązanie dobrze się sprawdza. W krajach Unii Europejskiej dyrektywa konsumencka w nowym kształcie obowiązuje już od lipca. W związku z tym mamy doświadczenie z innych rynków w zakresie stosowania jej zapisów w branży e-commerce” – informuje Anna Rak, country manager Trusted Shops w Polsce.

Drugą usługą, którą można otrzymać w pakiecie, jest audyt sklepu internetowego. Ten również jest przeprowadzany w zgodzie z przepisami, które niedługo wejdą w życie. W ramach audytu, specjalista Trusted Shops sporządza raport na temat zgodności funkcjonowania sklepu internetowego z prawem. Jak podkreśla Anna Rak, UOKiK może bowiem ukarać przedsiębiorcę nie tylko za to, co znajduje się w regulaminie, ale również za niespełnianie innych wymogów.

Ekspert sprawdzi zgodność z prawem

Zdarza się, że regulamin jest napisany poprawnie, ale na innych polach działalność może być sprzeczna z obowiązującym prawem. Audytorzy sprawdzają wszystko: obowiązek informacyjny, prawidłowość procesu zakupowego, warunki zwrotów oraz każdy inny aspekt funkcjonowania e-sklepu. Następnie sporządzają raport, na podstawie którego sprzedawca dowiaduje się, co zmienić aby nie zostać ukaranym przez UOKiK.

Łączenie usług nie jest obowiązkowe, można zamówić jedynie audyt bez regulaminu. Duże sieci, które mają własne działy prawne, często zamawiają tylko audyt, po przeprowadzeniu którego otrzymują „gwarancję Trusted Shops” oraz prawo do zamieszczenia logotypu firmy na stronie e-sklepu.

Nie tylko więcej czasu na zwrot

„Po wejściu w życie nowych przepisów, na e-sklepy nałożonych zostanie mnóstwo nowych obowiązków informacyjnych, które powinny być zamieszczone na różnych podstronach sklepu. Audyt ekspercki pozwoli sprawdzić, czy sprzedawca spełnia wszystkie obecne i nowo wprowadzane wymogi” – mówi Anna Rak.

Jak podkreśla Anna Rak, aby dostosować regulamin e-sklepu do nowych przepisów, nie wystarczy wprowadzić w regulaminie zapis o 14-dniowym terminie zwrotu towaru. Dyrektywa nakłada bowiem na sprzedawców mnóstwo innych obowiązków, zmienia się też stosowana terminologia.

Nowe prawa dla sprzedawców

Dyrektywa daje też sprzedawcom nowe prawa, ale żeby je wyegzekwować, należy wprowadzić do regulaminu stosowne zapisy. „Pierwszy raz w polskim prawie będzie wyraźny zapis, że klient odpowiada za stan towaru, który zwraca. Gdyby towar został uszkodzony, a tym samym jego wartość zostałaby obniżona, sprzedawca ma prawo odliczyć tę kwotę od kwoty zwrotu. Jednak jeśli sprzedawca nie wprowadzi do regulaminu odpowiedniego zapisu, wówczas nie będzie miał takiego prawa” – mówi Anna Rak.

Trusted Shops to europejska firma oferująca rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci. Została założona w 1999 w Kolonii. Od tamtej pory certyfikaty Trusted Shops uzyskało ponad 18 000 sklepów internetowych. Do sklepów certyfikowanych przez Trusted Shops należą m.in.: Neo24.pl, Cyfrowe.pl, Limango.pl, Zalando.pl, Organic24.pl.