GlobKurier zintegrowany z platformą Redcart.pl

Polski rynek pośredników do firm kurierskich wchodzi w fazę konsolidacji.

Małym i średnim sprzedawcom internetowym często trudno jest bezpośrednio współpracować z firmami kurierskimi. Jeśli sprzedawca nie wysyła więcej niż kilkaset paczek miesięcznie, przewoźnicy często nie są skłonni zaoferować niższych cen. Na rynku pojawili się więc tzw. brokerzy kurierscy, którzy pośredniczą w kontaktach z kurierami, organizują zamawianie dostaw i negocjują lepsze stawki dla klientów.

Kształtujący się rynek

Jedną z takich firm jest Furgonetka.pl, obecna na rynku od grudnia 2010 roku. Firma należy do grupy serwisów firmy Swistak.pl sp. z o.o., która jest właścicielem m.in. platformy aukcyjnej swistak.pl. Jak informuje Grzegorz Lewsza, marketing manager Furgonetka.pl, obecnie w Polsce funkcjonuje ok 150 podobnych projektów, jednak jedynie kilkanaście z nich generuje więcej niż 500 paczek miesięcznie.

Głównymi konkurentami serwisu Furgonetka.pl są firmy Apaczka.pl, Epaka.pl, czy należący do grupy Allegro – Sendit.pl. „Rynek brokerów kurierskich w swej formie przedstawia się podobnie jak w przypadku platform zakupów grupowych. Parę lat temu powstało ich mnóstwo, ale na rynku utrzymało się kilka największych. Pozostali gracze, szczególnie mniejsi, skonsolidowali się, upadli lub polikwidowali działalność”- mówi Grzegorz Lewsza.

Niższa stawka u brokera

Od początku działalności za pośrednictwem serwisu Furgonetka.pl zrealizowano 1,25 miliona zamówień. Firma kieruje swoje usługi zarówno do firm, jak i osób prywatnych. Źródłem jej dochodów jest przede wszystkim różnica w cenie między tym, ile płaci firmom kurierskim, a tym, ile ostatecznie płacą jej klienci.

Obecnie serwis współpracuje z dziewięcioma przewoźnikami i stale dodaje nowych partnerów. Dzięki dużej liczbie zamówień realizowanych za jej pośrednictwem, Furgonetce łatwiej jest wynegocjować niższą cenę w firmie kurierskiej. Niższa cena przesyłki jest dla istotnym czynnikiem wyboru przewoźnika dla nadawców indywidualnych i małych firm. 

Konsolidacja przewoźników

Obecnie, dzięki niższym cenom ropy, nieco spadły również ceny usług kurierskich, a rynek ten dynamicznie się zmienia. Z jednej strony rośnie wraz z rozwojem sektora e-commerce, z drugiej zaś również ulega konsolidacji. Kilka tygodni temu jeden z największych operatorów na polskim rynku DPD przejął dużą firmę kurierską Siódemka. W 2012 roku FedEx przejął firmę Opek. Co prawda na rynek wchodzą ciągle nowi gracze, lecz najwięcej zamówień nadal mają duże międzynarodowe firmy o stabilnej pozycji rynkowej. Jednocześnie rynek ten rośnie wraz z rozwojem e-commerce.

Jak zauważa Grzegorz Lewsza, cały czas poprawia się jakość usług świadczonych przez kurierów. „Firmy kurierskie wprowadzają coraz więcej technologii, które w istotny sposób wpływają na terminowość doręczeń. Ostatecznie wszystko zależy jednak od kuriera doręczającego przesyłkę,liczby zamówień, które otrzymał, czy warunków atmosferycznych.” – dodaje.

Click and collect nie zagrozi kurierom

Coraz więcej udogodnień wprowadzają też brokerzy kurierscy. W tym roku Furgonetka.pl udostępniła nowe narzędzia: platformę usprawniającą zarządzanie zwrotami i reklamacjami, system monitoringu przesyłek, zestaw raportów dostarczający na bieżąco najważniejsze dane dotyczące zamówień, a także kreator szablonów paczek skracający proces nadania. W planach jest dalsze rozwijanie aplikacji mobilnej i wprowadzenie także do niej funkcji kreatora szablonów paczek.

Grzegorz Lewsza uważa, że rynek dostaw door-to-door jest w e-commerce nadal przyszłościowy, mimo coraz częściej pojawiającej się w sklepach opcji odbioru osobistego.

„Rozwiązania typu punkt odbioru zmniejszają koszty dostaw dla przewoźnika i coraz częściej również dla odbiorcy, co sprawia, że wybór tego wariantu bywa często bardziej korzystny dla klientów końcowych. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że znaczna ich część ceni sobie wygodę, jaką daje doręczenie przesyłki pod wskazany adres” – twierdzi Lewsza.

4 lata Furgonetka.pl