Płatności Mobilne

Z nowego raportu Juniper Research wynika, że do 2019 roku użytkownicy smartfonów i tabletów będą dokonywali 195 miliardów transakcji rocznie.

Liczba ta wzrośnie ponad dwukrotnie, obecnie wynosi bowiem 72 miliardy. Jak wynika z raportu Mobile Commerce Markets: Key Sector Strategies, Opportunities & Forecasts 2014-2019, największych wzrostów liczby transakcji mobilnych można się spodziewać w segmencie NFC. Eksperci przewidują, że wzrosty nastąpią dzięki wprowadzeniu na rynek usługi Apple Pay.

Dwa miliardy mobilnych klientów

Jak zauważają autorzy raportu, wraz ze wzrostem popularności smartfonów i tabletów, to właśnie na tego typu urządzenia przenosi się handel online. Eksperci Juniper podkreślają że ten rozwija się w błyskawicznym tempie. O ile w 2001 roku jego wartość wynosiła  63 miliardy dolarów, o tyle do 2011 roku liczba ta wzrosła dwunastokrotnie, do ok. 745 miliardów dolarów. W 2013 roku rynek e-commerce był już wart 1,2 biliona dolarów.

Autorzy raportu przewidują, że do 2019 roku dwa miliardy osób będą korzystały z jednej lub więcej handlowej usługi na urządzeniu mobilnym. Liczba ta stanowi 27% populacji światowej. W tym roku odsetek ten wynosił 23% (1,6 miliarda).

Europa przegoni Amerykę

Najlepiej rozwiniętym rynkiem m-commerce jest Ameryka Północna. Tam rozpowszechnienie zakupów mobilnych wynosi 56%. Z kolei tempo rozpowszechniania się tabletów w Europie Zachodniej każe przypuszczać, że region ten przegoni do 2018 roku Amerykę Północną.

We wszystkich regionach najbardziej popularną formą zakupów mobilnych będzie kupowanie treści cyfrowych, takich jak gry, muzyka czy dostęp do programów telewizyjnych. W 2014 roku niemal 1,5 miliarda konsumentów dokonała takiego zakupu na smartfonie czy tablecie.

Mobilne bilety podbijają USA

Dla wielu użytkowników takie produkty są pierwsza formą kontaktu z zakupami mobilnymi. Potem wielu klientów rozszerza zakupy o produkty nie cyfrowe, a także o mobilne kupowanie biletów czy realizowanie kuponów.

Jak wynika z danych podanych przez Massachusetts Bay Transportation Authority, m-bilety odpowiadają za 15% obrotów ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, a wprowadzono je dziewięć miesięcy temu. Z kolei w Nowym Jorku bilet mobilny Waterways w niecałe dwa lata zdobył 25% udziału w rynku.

W innych rejonach, szczególnie na rynkach rozwijających się, rozwój sprzedaży mobilnej napędzany jest przez sprzedaż usług finansowych.

Firma Juniper Research powstała w 2001 roku. Dostarcza usługi analityczne, raporty i komentarze branżowe dla sektora globalnych firm technologicznych i cyfrowych.