zara inditex e-handel e-commerce

Hiszpański gigant odzieżowy skutecznie realizuje strategię omnichannel: otwiera nowe sklepy, rozwija sprzedaż online i inwestuje w nowe technologie usprawniające logistykę.

Rezultaty tych działań mają odzwierciedlenie w wynikach finansowych osiąganych przez hiszpańską firmę. Po 9 miesiącach bieżącego roku rozrachunkowego (1 luty – 31 październik 2014), Inditex zanotował 7% wzrost obrotów. Wyniosły one 12,7 miliarda euro. Zysk netto wyniósł w tym okresie 1,7 miliarda euro, o 1% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Ekspansja online i offline

Przez ostatnie 9 miesięcy Inditex otworzył 230 nowych sklepów stacjonarnych w 50 krajach na całym świecie. Łącznie ma ich już 6570 na 88 rynkach.

Poza rozwojem sieci stacjonarnej Inditex mocno inwestuje również w sprzedaż online. Ostatnio uruchomił sklepy internetowe w Korei Południowej i Meksyku. Tym samym zakupy w internetowym sklepie hiszpańskiej marki są już dostępne dla konsumentów w 27 krajach.

Hiszpańska Grupa rozwija także swoje zdolności logistyczne. Ostatnie przeznaczyła 150 milionów euro w nowe centrum dystrybucyjne w gminie Cabanillas, leżącej w centralnej Hiszpanii. Dzięki temu firma może zapewnić w pełni zautomatyzowany proces wysyłania produktów marki Pull&Bear do sklepów na całym świecie.

Technologia RFID wspomaga logistykę

Aby poprawić jakość obsługi klienta oraz zapewnić sprawniejszą logistykę, Inditex systematycznie wprowadza także do swoich sklepów innowacyjny system monitoringu ubrań.

Technologia RFID (Radio-frequency identification) wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych. Ma to służyć między innym do przekazywania informacji oraz monitorowaniu towarów od magazynów logistycznych, aż po końcowego odbiorcę.

Technologia RFID, dzięki chipom zainstalowanym w metkach, pozwola detalistom na precyzyjną identyfikacją poszczególnych produktów. System RFID koduje każdy produkt już w centrum logistycznym firmy. Ułatwia to np. domawianie brakujących sztuk, ponieważ zawsze dokładnie wiadomo, jakich produktów brakuje na półkach.

Do końca 2014 roku system będzie działał już w tysiącu sklepów marki Zara. Pełna integracje wszystkich sklepów tej marki oraz magazynów z systemem RFID planowana jest do końca 2016 roku.

Inditex to firma odzieżowa pochodząca z Hiszpanii. Posiada 6570 sklepów w 88 krajach. Flagową marka Inditexu jest Zara, której pierwszy sklep powstał w 1975 roku. Pozostałe marki to Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Massimo Dutti oraz Uterqüe.