JLL: stolica na celowniku międzynarodowych sieci handlowych i deweloperów

Warszawa, fot. Shutterstock

Firma doradcza JLL przeanalizowała rynek nieruchomości handlowych w aglomeracji warszawskiej po III kw. 2014 r.

– Całkowita podaż nowoczesnych obiektów handlowych w aglomeracji warszawskiej sięga 1,62 mln mkw. powierzchni najmu, z czego ponad 1,1 mln mkw. stanowią centra handlowe. Pomimo takiej skali stołeczny rynek charakteryzuje nadal jeden z najniższych wśród głównych aglomeracji wskaźników nasycenia powierzchnią handlową w ramach centrów handlowych, czyli 439 mkw. na 1000 mieszkańców. Najwyższa w Polsce siła nabywcza mieszkańców aglomeracji przekraczająca średnią krajową o 65 proc. w połączeniu z dynamicznym rozwojem rynku mieszkaniowego oraz niskim wskaźnikiem pustostanów na poziomie 1,6 proc. określa potencjał miasta i okolic dla nowych projektów handlowych i decyduje o jego atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych, deweloperów i inwestorów – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

Poza centrami handlowymi, na które przypada ponad 1,1 mln mkw. w ramach 36 obiektów, w aglomeracji warszawskiej funkcjonuje również pięć parków handlowych (270 tys. mkw.), 23 wolnostojące magazyny handlowe (186 tys. mkw.) oraz trzy centra wyprzedażowe (50 tys. mkw.).

W III kw. 2014 r. aglomeracji warszawskiej rozpoczęły się budowy Ferio Wawer o powierzchni najmu 12,5 tys. mkw. – pierwszego nowoczesnego obiektu handlowego w tej dzielnicy; Fabryki Wołomin (30 tys. mkw. powierzchni najmu w ramach centrum i parku handlowego) oraz Hali Koszyki łączącej funkcje handlowe (7,5 tys. mkw.) z biurowymi (13 tys. mkw.). W realizacji są jeszcze inne projekty rozpoczęte wcześniej: Galeria Legionowo (10,5 tys. mkw.) oraz rozbudowy dwóch istniejących obiektów – Wola Park (o 17,6 tys. mkw.) oraz centrum wyprzedażowego Factory Ursus (o 6 tys. mkw.). Łącznie w fazie budowy po III kw. pozostawało 84,1 tys. mkw. powierzchni najmu.

Z kolei Grupa Auchan przedstawiła koncepcję budowy nowego centrum handlowego w dzielnicy Wilanów – Wilanów Park. Zgodnie z informacjami od inwestora, poza hipermarketem, w centrum pojawi się również pierwszy w Polsce niespożywczy koncept tej sieci. Wilanów Park oficjalnie ma być oddany do użytku pod koniec 2016, jednak termin ten uzależniony jest od uzyskania przez inwestora niezbędnych pozwoleń.

– W III kwartale na rynku zadebiutowały trzy nowe marki – Devred 1902 w Wola Park oraz Undiz i Kiehl’s Since 1851 w Arkadii. A już w IV kw. swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Kipling i Imaginarium w Arkadii oraz Twin-Set w warszawskim Klifie, a także Apple Shop w Media Markt na Okęciu. Ponadto, w ostatnim czasie w Domotece na Targówku powstał pierwszy w Europie sklep znanej marki JOOP! z meblami oraz artykułami wyposażenia wnętrz. Nowe otwarcia potwierdzają atrakcyjność Warszawy dla zagranicznych marek, które wybierają stolicę jako przyczółek swojej ekspansji w Polsce. Nieprzypadkowo, w ostatnim raporcie JLL „Destination Europe” Warszawa awansuje na 15 miejsce wśród 57 najatrakcyjniejszych lokalizacji dla międzynarodowych sieci handlowych w Europie, wyprzedzając m.in. Brukselę i Zurych – dodaje Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL.

Zmiany zachodzą również wśród marek działających na rynku już od wielu lat. Pierwsze samodzielne sklepy otworzyły w Arkadii dotychczas występujące razem Wrangler i Lee. Dodatkowo, w Centrum Blue City, obchodzącym 10-lecie swojej działalności, pojawiło się wiele nowych marek, m. in. H&M, New Look, Carry, Nike czy Mothercare.

W ostatnim kwartale najwyższe stawki czynszowe za powierzchnie typu „prime”, tj. za najlepsze lokale o powierzchni ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, pozostały na stabilnym poziomie i wynoszą 105 euro za mkw. miesięcznie. Zdaniem ekspertów JLL, w najbliższym czasie nie należy spodziewać się zmian w tym zakresie.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016