asos strategia sprzedaży

Znany brytyjski sklep internetowy z odzieżą Asos zamierza prowadzić niezależną politykę cenową na wszystkich rynkach, na których prowadzi sprzedaż.

Asos to globalny gracz. Posiada e-sklepy na ośmiu rynkach poza Wielką Brytanią, prowadzi wysyłkę do ponad 230 krajów, a klienci mają możliwość dokonywania płatności w 15 różnych walutach.

Obecnie sprzedaż poza Wielką Brytanią stanowi już 57% obrotów spółki. W ostatnim okresie firma zanotowała jednak niewielki spadek sprzedaży na zagranicznych rynkach. Wszystko z powodu wysokiego kursu funta.

Spersonalizowana oferta cenowa

Siła brytyjskiej waluty powoduje, że produkty oferowane w sklepie Asos stały się mniej atrakcyjne cenowo dla konsumentów spoza Wysp.

“To duży i narastający problem. Sytuacja wygląda coraz gorzej” – nie ukrywa Nick Robertson, szef Asos.

Wyjściem z tej sytuacji ma być prowadzenie niezależnej, oderwanej od wartości funta, polityki cenowej na zagranicznych rynkach. Na pierwszy ogień poszły Australia i Francja. Na początku 2015 roku kolejne kraje mają zostać objęte tą polityką.

“Możemy nawet ręcznie ustalać ceny, ale musimy odzyskać naszych klientów. Najważniejsze jest, żebyśmy z powrotem stali się konkurencyjni” – podkreśla Nick Robertson.

Firma nie ukrywa, że takie działania mogą wpłynąć na spadek zysków. Dotychczasowe prognozy mówiły o 5-6% wzrostach, obecnie zakłada się wzrost na poziomie 4%.

Zalando dopasowuje się do klientów

Dostosowywanie cen do siły nabywczej lokalnych konsumentów stosują także inni e-sprzedawcy. W rozmowie z redakcją Evigo.pl Robert Schütze, country manager Poland w firmie Zalando stwierdził, że oferta sklepu dopasowana jest do poszczególnych rynków, na których działa obecnie niemiecki e-sprzedawca.

“Działamy w 15 krajach. Mamy jednak na tyle szeroką ofertę, że każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego. Są produkty zarówno skierowane do mniej zamożnych klientów, jak i luksusowe, drogie marki dla najbardziej wymagających osób. Oczywiście nasza polityka cenowa jest dopasowana do siły nabywczej konsumentów na konkretnym rynku. Dzięki temu możemy być konkurencyjni” – tłumaczy Robert Schütze.

W asortymencie e-sklepu ASOS znajduje się ponad 35 tys. produktów marki własnej firmy. ASOS oferuje wysyłkę do 234 krajów. Zamówienia te obsługiwane są w obejmującym ponad sto tysięcy metrów kwadratowych centrum dystrybucji w Wielkiej Brytanii, działającym przez siedem dni w tygodniu. Witryna cieszy się ponad 29 milionami unikalnych odwiedzin oraz została zlokalizowana na rynkach amerykańskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim, australijskim, rosyjskim, oraz chińskim.