Harris poll showrooming webrooming

Na rynku amerykańskim rośnie skala showroomingu oraz webroomingu – wynika z sondażu The Harris Poll.

Zarówno oglądanie produktów w sklepie stacjonarnym i kupowanie go w sieci, jak i proces odwrotny, cieszy się coraz większą popularnością wśród amerykańskich konsumentów. W sezonie zakupów świątecznych 2014 do uprawiania showroomingu przyznaje się prawie połowa (49%) Amerykanów przebadanych w sondażu The Harris Poll. Skala zjawiska wzrosła w porównaniu z 2013 rokiem (46%) oraz z 2012 rokiem (43%).

Webrooming bardziej popularny

Jeszcze bardziej powszechne jest oglądanie produktów online, by potem kupić je w salonach sprzedaży. Ten sposób zakupów wybiera jeden na siedmiu (69%) Amerykanów. Zapytani o sezon świąteczny 2014, konsumenci zza oceanu zadeklarowali (51%), że skorzystają, bądź już skorzystali, z jednej z tych taktyk: 45% z showroomingu, 30% z webroomingu.

Showrooming bardziej przykuł uwagę mediów, ale de facto to webrooming zdobywa coraz większą popularność wśród dorosłych amerykańskich konsumentów. Również pod względem tego, ile wydają na zakupy w takiej formie.

Showrooming coraz tańszy

Przeciętnie, klienci stosujący showrooming wydali na ostatnio kupiony produkt 156,40 dolarów. Kwota ta stale spada w porównaniu z poprzednimi latami (174 dolary w 2013 roku i 211,80 dolarów w 2012 roku). Chodzi oczywiście o ostatni zakup, którego dokonali w sieci po obejrzeniu produktu w salonie sprzedaży.

Z kolei klienci preferujący webrooming średnio wydali 200,70 dolarów podczas ostatnich zakupów w tej formie. Nie stanowi to wielkiej różnicy w porównaniu z kwotą, którą deklarowali w 2013 roku (203,90 dolarów).

Jeśli elektronika to w hipermarkecie

Klienci jasno wskazują, że to, gdzie kupują dany produkt, zależy od kategorii. Znaczna część klientów odwiedza hipermarkety po to, by kupić małe (47%) i duże (49%) sprzęty AGD oraz akcesoria dla zwierząt (27%). Tego typu sklepy to również miejsce pierwszego wyboru dla konsumentów poszukujących sprzętów elektronicznych, takich jak komputery (35%) oraz zabawek (25%).

Sieci handlowe z kolei są popularnym miejscem wśród klientów kupujących ubrania (32%), buty (32%) oraz smartfony i telefony komórkowe (31%). Z kolei w lokalnych, małych sklepach i mniejszych sieciach handlowych Amerykanie chętnie kupują produkty spożywcze (34%).

Książki podbiły internet

Internet to najbardziej popularny kanał dystrybucji książek (43%). W tej kategorii przewyższa pozostałe kanały w stosunku 3:1.

Badanie The Harris Poll przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie 2.042 dorosłych Amerykanów. Sondaż miał miejsce w dniach 2-4 grudnia 2014 roku. Dodatkowo, w dniach 17-24 listopada 2014 roku przebadano przez internet 2.098 dorosłych Amerykanów zamieszkujących 10 największych ośrodków miejskich w Stanach Zjednoczonych.

The Harris Poll, przeprowadzany przez firmę Harris Interactive od 1963 roku, jest najstarszym sondażem amerykańskiej opinii publicznej. W ramach badań zdobywana jest wiedza o zachowaniach, motywacjach i opiniach społeczeństwa amerykańskiego.