Marie Claire sprzedaż online

Polacy coraz chętniej sięgają po kosmetyki w sieci. Internet jest również dla nich podstawowym źródłem informacji na temat tych produktów – wynika z badania „E-konsumenci (Consumer Journey Online)” zrealizowanego przez IAB Polska.

Wydatki na promocję produktów z kategorii “higiena i pielęgnacja” wyniosły w 2013 roku 5% całego onlinowego tortu reklamowego. To jeden punkt procentowy więcej niż rok wcześniej.

Najwięcej pieniędzy przeznaczanych jest na reklamy motoryzacyjne (16%) i finansowe (14%). Na kolejnych miejscach znalazły się handel, media, muzyka i książki.

Profil internetowego klienta

Po kosmetyki, przybory toaletowe i perfumy sięgają w sieci przede wszystkim panie. Robi tak 56% respondentek. W przypadku mężczyzn odsetek ten wynosi 44%. Wśród kupujących w internecie przeważają osoby w wieku 25-34 lata, oraz 35-44 lata. W tych przedziałach wiekowych liczba osób kupujących online przewyższa tych, którzy chodzą po te produkty do sklepów stacjonarnych.

iab raport kosmetyki demografia

Wzrost konwersji zakupowej

Biorąc pod uwagę wszystkich konsumentów, w ciągu ostatnich 12 miesięcy odsetek osób kupujących produkty kosmetyczne w sieci wzrósł aż o 76% i wynosi 29%. Rośnie także grono klientów poszukujących informacji o tych produktach w sieci, a następnie kupujących w sklepach stacjonarnych bądź internetowych. Ten wskaźnik wzrósł o 15% i wynosi 38%.

iab raport kosmetyki demografia

Hity internetowej sprzedaży

Wśród najczęściej kupowanych kosmetyków w sieci znalazły się perfumy i dezodoranty. W ostatnich 12 miesiącach sięgnęło po nie aż 85% przebadanych internautów. Na kolejnych miejscach znalazły się produkty do pielęgnacji włosów oraz ciała.

iab raport kosmetyki demografia

Internet głównym źródłem informacji

Najbardziej popularnym źródłem wiedzy na temat produktów kosmetycznych jest internet. Tak wskazało 58% respondentów. Na drugim miejscu znaleźli się znajomi i rodzina (57%) oraz reklama (55%).

Jeżeli chodzi o internetowe źródła informacji, to tu prowadzą sklepy internetowe (35%), wyszukiwarki (34%) oraz strony internetowe producentów (32%).

iab raport kosmetyki demografia

Metodologicznym punktem wyjścia badania był model „Consumer Decision Journey” stworzony przez McKinsey & Company, który jest modyfikacją klasycznego schematu marketingowego służącego do opisu kondycji marki na poszczególnych etapach procesu zakupowego.

Pomiary badawcze zostały zrealizowane przez specjalistyczne instytuty (Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku) za pomocą ankiet emitowanych na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów w wieku 15+.

IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne.