3 pytania do Rank Progress SA

Jan Mroczka, prezes zarządu Rank Progress SA

Jan Mroczka, prezes zarządu Rank Progress SA

Spółka Rank Progress SA w nowym 2015 roku planuje realizację kilku obiektów handlowych m.in. w Olsztynie, Mielcu, Kołobrzegu, Wejherowie czy Terespolu. Na trzy pytania o plany spółki na przyszłość odpowiada redakcji Retailnet Jan Mroczka, prezes zarządu Rank Progress SA.

Jaki był rok 2014 dla spółki Rank Progress?

2014 był dla nas rokiem pełnym wyzwań. Konsekwentnie finalizujemy nasze kolejne projekty i realizujemy strategię inwestowania w średnich i mniejszych miastach. W ciągu tych kilkunastu miesięcy otworzyliśmy trzy obiekty handlowe i niedługo, już na wiosnę, zaczniemy budowę kolejnego. Pierwsza połowa minionego roku upłynęła nam pod znakiem budowy Pogodnego Centrum w Oleśnicy, które otworzyliśmy w maju, oraz centrum handlowego w Pile. Z końcem sierpnia sfinalizowaliśmy sprzedaż inwestycji w Pile austriackiemu Immofinanz Group. Pozyskany kapitał, w wysokości prawie 58 mln zł, przeznaczyliśmy m.in. na sfinansowanie planowanych inwestycji. Równocześnie jesteśmy na etapie prowadzenia rozmów w sprawie sprzedaży naszych innych galerii – w tej chwili trwają negocjacje dotyczące galerii w Świdnicy, Lipienicach k. Chojnic, Grudziądzu, Oleśnicy oraz Miejscu Piastowym k. Krosna.
II półrocze 2014 roku to również intensywne przygotowania do realizacji Galerii Aviator w Mielcu. Prace na terenie budowy ruszą wiosną 2015 roku – obecnie dobiega końca proces wyboru generalnego wykonawcy. Na początku grudnia uzyskaliśmy także ostateczne pozwolenie na budowę. Obiekt jest w trakcie komercjalizacji – zainteresowanie najemców jest duże, ponieważ będzie to jedyne takie centrum w 60-tysięcznym Mielcu i całym regionie.

Jak ocenia Pan mijający rok dla branży?

Nasz rodzimy rynek centrów handlowych coraz intensywniej rozwija się w stronę miast do 100 tysięcy mieszkańców i mniejszych. Rok 2014 to potwierdzenie tego trendu i kierunku rozwoju, jaki przyjęliśmy na samym początku naszej działalności. Do tej pory w Polsce nowoczesne powierzchnie handlowe powstawały w największych aglomeracjach, a rynek w średnich i małych miastach nadal pozostawał nienasycony. To się zmienia. Zmieniają się również potrzeby mieszkańców i klientów, którzy nie chcą już jeździć do galerii oddalonych czasami nawet o kilkadziesiąt kilometrów. Widać to w naszych inwestycjach, które funkcjonują m.in. w Legnicy, Chojnicach, Świdnicy czy Grudziądzu. Ich mieszkańcy robią zakupy w komfortowych warunkach, mają do swojej dyspozycji najpopularniejsze marki i szeroki wachlarz usług, i chcą u siebie takiej oferty, jaką mają mieszkańcy największych aglomeracji. Sieci handlowe, a przede wszystkim marki odzieżowe, drogerie czy sieci gastronomiczne doceniają ich potencjał zakupowy i rozwijają swoją sieć sklepów w małych i średnich miastach.
Na popularności zyskują także obiekty typu convenience. Coraz częściej chcemy robić zakupy szybko, sprawnie i koło domu. Stąd popularność mniejszych formatów, takich jak parki handlowe. Tylko w ciągu kilku ostatnich miesięcy roku oddaliśmy dwa tego typu obiekty – w Oleśnicy i w Krośnie, i już widać, że były to bardzo dobrze zaplanowane inwestycje.

Jakie plany spółka Rank Progress ma na 2015 rok?

Początek roku zapowiada się pracowicie – wiosną chcemy rozpocząć budowę Galerii Aviator. W planach mamy również projekty w Kołobrzegu, Wejherowie czy Terespolu. Złożyliśmy już także wniosek o pozwolenie na budowę Makroregionalnego Centrum Handlowego w Olsztynie. Obecnie trwa jego komercjalizacja i przygotowania do wyboru generalnego wykonawcy. Prace rozpoczniemy po jego wyborze oraz uzyskaniu ostatecznego pozwolenia na budowę.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016