Organic Farma Zdrowia: klienci oczekują nowych formatów sklepów

Organic Farma Zdrowia

Na temat rozwoju rynku produktów ekologicznych rozmawiamy ze Sławomirem Chłoniem, prezesem firmy Organic Farma Zdrowia SA.

Oficjalne e-sklepy Organic notują ciągłe wzrosty sprzedaży. Klienci, których części kraju kupują w najczęściej online?

– W tym momencie możemy mówić o podziale kraju na dwie części. Oczywiście pierwszą stanowi aglomeracja warszawska. Z tego względu, że w stolicy dostarczamy zakupy bezpośrednio do klienta. W związku z tym otrzymuje on dostawę do domu bardzo szybko. Druga część to reszta kraju bez wyróżniania poszczególnych miast, bo zamówienia rozkładają się równomiernie w całej Polsce. Tym klientom nasze produkty dostarcza firma kurierska. Pocieszające jest jednak to, że rośnie świadomość mieszkańców średnich i mniejszych miast dotycząca odżywiania i żywności ekologicznej.

Czy to właśnie z myślą o nich powstała nowa sieć Organic Zielone Oko?

– Mamy nadzieję, że będziemy mogli rozwijać ten projekt właśnie w mniejszych miastach. Jest to jednak projekt długofalowy. Nastawiony na następną dekadę. Planujemy, by ten koncept był na największych osiedlach w różnych miastach i na najlepszych ulicach handlowych. To koncept, który możemy dostosować do lokalizacji.

Czym charakteryzują się te sklepy w porównaniu do flagowych placówek Organic?

– Organic Zielone Oko stanowi połączenie trzech elementów w jedną całość – czyli sklep oferujący najlepiej sprzedające się produkty, małe bistro, gdzie można spożyć na miejscu świeże kanapki i soki oraz piekarnię. Istotne jest to, że w odróżnieniu od supermarketów i dyskontów oferujemy świeże pieczywo wypiekane na miejscu, a nie mrożone. Chcieliśmy, żeby te placówki były bardzo nowoczesne i to nam się udało.

Klienci są coraz bardziej wymagający, potrzebują nowości. Jak na przestrzeni lat zmieniały się sklepy Organic Farma Zdrowia?

– Nasze sklepy ewoluowały w ostatnich latach i wciąż będą się zmieniać wraz ze zmieniającymi się gustami klientów. Na początku nasza oferta była bardzo skromna. Zaczęliśmy więc importować produkty ekologiczne z zagranicy, ale były one często za drogie dla polskiego klienta. Na szczęście z roku na rok zaczęło pojawiać się coraz więcej polskich producentów tego typu żywności. Nasza oferta cały czas więc się powiększa. Mogliśmy więc zastąpić ofertę zagraniczną naszą – krajową. To spowodowało, że odnieśliśmy sukces. Ta branża jest trudna ze względu na krótką trwałość produktów oraz trudną logistykę, a sam rynek jest bardzo rozdrobiony, bo polskie przedsiębiorstwa ekologiczne są raczej małe, a w każdym naszym sklepie oferta musi się podobna. Nie ma też wyspecjalizowanych hurtowni. Sami musieliśmy więc wszystko budować, a był to duży wysiłek organizacyjny i finansowy. Ale klientów naszych sieci jest coraz więcej. Cały czas staramy się zdobywać jak najlepsze źródła zaopatrzenia z jak najlepszą ceną.

Ile obecnie działa sklepów Organic Farma Zdrowia, a ile wszystkich placówek posiada cała spółka?

– Na tę chwilę posiadamy 36 jednostek handlowych – w tym są dwa sklepy internetowe, 10 sklepów sieci Tradycyjne Jadło, 23 sklepy Organic Farma Zdrowia i jeden Organic Zielone Oko.

Ile więc sklepów Organic otwarto w tym roku?

– W tym roku otworzyliśmy pierwszą placówkę Organic Zielone Oko i przejęliśmy Tradycyjne Jadło. Nie otwieraliśmy delikatesów naszej flagowej sieci Organic Farma Zdrowia, ponieważ pięć sklepów tej sieci zostało otwartych pod koniec ubiegłego roku. W tym roku skupiliśmy się na posiadaniu nowych marek, a wszystkie sklepy istniejące Organic Farma Zdrowia muszą osiągnąć zadowalające nas obroty.

Reklama

Galeria Jurajska