Marek Noetzel
Marek Noetzel, C&W

Na temat tego, w jakim kierunku zmienić się będzie oferta w centrach handlowych rozmawiamy z Markiem Noetzel, partnerem, dyrektorem działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

Rynek centrów handlowych zmienia się dość dynamicznie. Wielu zarządców zdecydowało się w tym roku poszerzyć ofertę rozrywkową w swoich centrach. Czy trend ten będzie kontynuowany w 2015 roku?

– Z pewnością tak, ponieważ centra handlowe zmuszone są do poszukiwania rozwiązań, które pozwolą im odróżnić się od konkurencji. Jednym ze sposobów jest poszerzanie oferty rozrywkowej. Cały czas w centrach handlowych rozwijają się sieci kinowe, do tego widać znaczne zróżnicowanie oferty gastronomicznej czy stref zabaw dla dzieci. Branża rozrywkowa rozwija się w Polsce bardzo dobrze, a do tego potrafi skutecznie przyciągnąć klientów do centrum handlowego i co najważniejsze zatrzymać ich w obiekcie na dłużej. Jest to trend obecny we wszystkich zachodnich krajach. Tam ta tendencja jest jeszcze silniej rozwinięta niż na naszym rodzimym rynku.

W tym roku mogliśmy zaobserwować kilka debiutów marek, choć nie były to tak spektakularne brandy, jak we wcześniejszych latach. Czy to może oznaczać, że najemcy mają obawy związane z wejściem na nasz rynek?

– Rok 2014 jest podobny pod względem liczby debiutów do roku 2013 – nie doszło do żadnych spektakularnych nowych otwarć. Rok 2014 może zakończyć się transakcją przejęcia istniejącej sieci przez nowego gracza. Myślę, że rok 2015 będzie ciekawszy – już dzisiaj wiemy o zaplanowanych, znaczących debiutach. Dla marek obserwujących nasz rynek problemem może być ryzyko walutowe. Kolejną kwestią jest dostępność powierzchni spełniających kryteria najemców. Większość z nich poszukuje lokali w najlepszych galeriach, gdzie ich dostępność jest ograniczona. Ryzyko walutowe może zniwelować tylko wejście Polski do strefy euro – to jest jednak decyzja polityczna i zważywszy na uwarunkowania, trudno dzisiaj prognozować konkretną datę. Zdecydowanie ciekawym wydarzeniem było otwarcie pierwszych regularnych salonów marki Desigual, która do tej pory posiadała wyłącznie sklepy w centrach outletowych. Desigual znacznie urozmaicił ofertę centrów handlowych. Marka ta, ze względu na bogactwo swojej oferty, cieszy się dużą popularnością wśród klientów.