Liebrecht & wooD podsumowuje rynek centrów handlowych w 2014 roku

Marc Lebbe, dyrektor zarządzający Grupy Liebrecht & wooD

Marc Lebbe, dyrektor zarządzający Grupy Liebrecht & wooD

O podsumowanie sytuacji na rynku nieruchomości handlowych w 2014 roku redakcja Retailnet.pl poprosiła Marca Lebbe, dyrektora zarządzającego Grupy Liebrecht & wooD.

– Tak jak w przypadku kryzysu strefy euro, polska gospodarka ponownie okazała się odporna na zawirowania poza granicami kraju – tym razem wschodnią. Dobre wskaźniki makroekonomiczne oraz brak zmian w zwyczajach zakupowych klientów, przyczyniły się do stabilnej sytuacji na rynku centrów handlowych w 2014 roku. Były również ważnymi argumentami dla międzynarodowych najemców – zarówno dla sieci debiutujących w Polsce jak i kontynuujących ekspansję na tutejszym rynku – mówi Marc Lebbe.

– W 2014 roku, całkowita podaż powierzchni handlowych w Polsce przekroczyła poziom 10 mln mkw., jednak liczba nowych projektów była ograniczona, a nowe obiekty powstawały głównie w miastach średnich i małych. Największą stabilność rynku – zarówno pod względem popytu, jak i stawek czynszu – nadal można było zaobserwować w największych aglomeracjach. W naszym flagowym projekcie – Plac Unii City Shopping w Warszawie – poziom wynajęcia w 2014 roku był zbliżony do 100 proc. W większości dużych miast wskaźnik pustostanów w czołowych centrach handlowych nie przekraczał poziomu 3-5 proc – podkreśla Marc Lebbe.

– Jeśli chodzi o zainteresowanie zagranicznych inwestorów, to pomimo dominującej roli sektora biurowego, dobrze zlokalizowane i funkcjonujące aktywa handlowe niezmiennie przyciągają ich uwagę. Jako deweloper Placu Unii, mieliśmy udział w jednej z największych transakcji roku, sprzedając cały kompleks za kwotę 226 mln euro na rzecz Invesco Real Estate – dodał Marc Lebbe.

Reklama

Galeria Jurajska