GTC: obiekty handlowe trzeba kierować na zewnątrz

Jacek Wachowicz, członek zarządu GTC SA

Jacek Wachowicz, członek zarządu GTC SA

– Otwieranie inwestycji na otoczenie i kierowanie obiektów handlowych na zewnątrz to najnowszy globalny trend – mówi Retailnet.pl Jacek Wachowicz, członek zarządu GTC SA.

O planach inwestycyjnych spółki GTC, a także o globalnych trendach stosowanych przy realizacji centrów handlowych redakcja Retailnet.pl rozmawia z Jackiem Wachowiczem, członkiem zarządu GTC SA.

Jak wyglądają plany firmy na ten rok pod względem projektów handlowych?

Obecnie koncentrujemy się przede wszystkim na naszych dwóch projektach flagowych, Galerii Wilanów i Galerii Północnej. Oczekujemy, że w 2015 roku rozpoczniemy prace budowlane obu projektów. Spodziewam się, że w 2015 i 2016 roku będziemy świadkami dynamicznego rozwoju mniejszych formatów handlowych, takich jak tzw. convenience stores. Będziemy również świadkami renowacji i powiększeń istniejących już obiektów, które będą musiały walczyć o pozycję z nowoczesnymi lokacjami.

Jakie są perspektywy rozwoju, a także zagrożenia dla rynku nieruchomości handlowych?

Największym ryzykiem, które dostrzegamy w sektorze nieruchomości handlowych, jest możliwość powstania luki pomiędzy oczekiwaniami klientów, a ofertą deweloperów. Jeszcze w 2013 r. na rynku odczuwalne było spowolnienie, u źródeł którego legł kryzys finansowy zapoczątkowany w 2008 r. w USA. Wraz z powrotem branży na ścieżkę wzrostu, redefinicji uległy zasady, według których deweloperzy tworzą swoje oferty. Działające dziś w Polsce centra handlowe były projektowane w najlepszym wypadku 8-10 lat temu. Nawet te nowoczesne, jak warszawska Arkadia nie odpowiadają nowym potrzebom odwiedzających, którzy chcą, by obiekt handlowy łączył w sobie nie tylko utylitarną funkcję komercyjną, ale także służył spędzaniu wolnego czasu, także na świeżym powietrzu. Galeria Mokotów, którą zbudowaliśmy ponad dekadę temu, jest zwartym obiektem, do środka którego prowadzą dwa wejścia. Tymczasem nasza Galeria Wilanów ma ich aż siedem! Galeria składa się de facto z oddzielnych budynków, rozdzielonych ciągami pieszymi, które stanowią przedłużenie okolicznych ulic i ciągów pieszych. Otwieranie inwestycji na otoczenie i kierowanie obiektów handlowych na zewnątrz to najnowszy globalny trend. Inwestorzy, którzy zignorują tę tendencję, ryzykują że ich obiekty zyskają mniejszą popularność, a tym samym zmniejszy się stopa zwrotu z inwestycji.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska