Rafał Chrapkowicz, prezes Pako Lorente
Rafał Chrapkowicz, prezes Pako Lorente

Pako Lorente to marka specjalizująca się w produkcji eleganckiej odzieży męskiej. Od kilku lat firma poszerza swój asortyment, oferując nie tylko szeroką gamę strojów wizytowych, ale również akcesoriów modowych. Obecnie Pako Lorente to jedna z najbardziej perspektywicznych firm na rynku polskim. O plany spółki na najbliższe lata pytamy Rafała Chrapkowicza, prezesa firmy.

Jak podsumuje Pan ostatni rok w sieci Pako Lorente?

Miniony rok jak i początek tego 2015 to czas bardzo intensywnych działań w naszej firmie. Przede wszystkim zrobiliśmy rewolucję polegającą na reorganizacji całej struktury firmy, po to, by móc dynamiczniej się rozwijać. Doszliśmy do wniosku, że potrzebujemy większego zespołu, który przejmie część obowiązków moich i mojego wspólnika. I tak powiększyliśmy zespół o kilkadziesiąt nowych osób, które zajmą się rozwojem własnych sklepów a także franczyzy, platformą internetową, w tym sklepu on-line, marketingiem i pozycjonowaniem naszej marki.

Rok 2014 był także okazją do zastanowienia się nad wprowadzeniem nowoczesnych formatów i nowej oferty skierowanej do szerszej grupy odbiorców. Jeśli zaś mowa o rozwoju sieci sklepów, to w ostatnim czasie oddaliśmy do użytku nowe salony m.in. w CH Atrium w Koszalinie (salon o powierzchni 170 mkw.), parku handlowym Vivo! Piła o powierzchni 79 mkw. i w Bielsku Białej w Gemini Parku, gdzie nasz sklep ma 80 mkw. W samym tylko grudniu ruszyły ponadto 4 kolejne sklepy. W CH Magnolia Park w Wrocławiu, outlecie Fashion House w Gdańsku, Factory Kraków oraz Outlet Białystok. Wszystkie nowo otwarte salony mają od 120 – do 160 mkw. powierzchni handlowej.

Jakie wyzwania stoją zatem przed Pako Lorente w najbliższym czasie?

Po pierwsze chcemy dopracować organizację pracy w sklepach, które już funkcjonują. W tym roku udało nam się uporządkować sposób zarządzania, ustaliliśmy także kierunki biznesowych działań i podjęliśmy decyzję, że rozwój będzie się odbywał dwutorowo. Chcemy skupić się na inwestowaniu zarówno w sklepy własne i ekspansję za pomocą systemu franczyzowego.
Zostały już wstępnie wykonane działania reorganizacyjne. Porządków trochę było. Usuwamy 5 sklepów partnerskich, które były źle zarządzane i nierentowne zostało zamkniętych i w ich miejsce otworzyliśmy sklepy własne. Zamknięcia te są związane z kilkoma różnymi czynnikami. Po pierwsze, dotychczasowi partnerzy nie zrozumieli idei wdrażanych nieodzownych zmian a wartości, którymi się od początku kierowaliśmy, które są fundamentem naszego rozwoju m.in. pasja, rozwój, profesjonalizm, lojalność nie były do końca tym samym kodeksem dla nich. Tylko z tymi, którzy wyznają te same wartości możemy iść dalej, niezależnie od stanowiska, szczebla czy funkcji jaką się spełnia. Ponadto moja koncepcja rozwoju jest strategią Pako Lorente, jeśli ktoś ma inną, to nie jest nam po drodze. Dlatego musieliśmy się pożegnać z niektórymi partnerami.

Z czego wynika taka decyzja?

Otwierając kolejne lokale Pako Lorente w różnych miejscach i w różnych formatach doszliśmy do wniosku, że nie można iść dalej ani organizacyjnie ani franczyzowo, nie mając odpowiedniego zespołu i zaplecza do rozwoju sieci. Przy sieci liczącej 30 sklepów nie potrzebowaliśmy aż takiego zaplecza, ale nasze plany są bardzo ambitne i dotyczą one już nie tylko rozwoju sklepów tradycyjnych, ale także produkcji, tworzenia nowych linii i rozszerzeniu oferty.

Ile sklepów Pako Lorente otworzy w 2015 roku?

Planujemy otwarcie od 20 do 25 sklepów na terenie całego kraju. Przynajmniej 10 umów już mamy podpisanych, a kolejnych kilka lokalizacji jest w trakcie negocjacji. Nowe salony Pako Lorente pojawią się m.in. w CH-R Sukcesja w Łodzi, gdzie planujemy dwa salony w tym jeden w całkiem nowym formacie. Mam nadzieję, że będzie to mila niespodzianka, nawet dla najbardziej wymagających klientów. Na pewno ruszy także salon w nowej odsłonie w Gemini Park Tarnów oraz m.in. CH Nowy Rynek w Jeleniej Górze, CH Atrium Copernicus w Toruniu czy Galeria Łopuszańska w Warszawie.