eleader shelf recognition ecommerce

Lubelska firma eLeader od ponad 2 lat pracowała nad rozwiązaniem, które ułatwi życie przedstawicielom handlowym i specjalistom od merchandasingu. Rezultatem tych prac jest aplikacja  eLeader Shelf Recognition.

“Stworzyliśmy ją przy współpracy z poznańską spółką Lab4Motion, która specjalizuje się w analizie zachowań konsumenckich za pomocą wideo. Aplikacja eLeader Shelf Recognition została już wdrożona przez firmę Maspex (gigant branży spożywczej), obecnie negocjujemy umowy z kolejnymi klientami” – mówi w rozmowie z redakcją Evigo.pl Paweł Gołubiak, Workforce Solution Business Unit Director w spółce eLeader.

Automatyczny merchandasing

Osoba sprawdzająca ułożenie towarów na półce nie musi brać już ze sobą planogramu, specjalnych formularzy i długopisu. Wystarczy smartfon, tablet czy nawet laptop posiadający dobrą kamerę.

“Wystarczy zrobić zdjęcie danej półki, a następnie przesłać je na serwer. Specjalny program komputerowy sam analizuje ułożenie produktów i sprawdza poprawność ekspozycji biorąc pod uwagę takie parametry jak m.in. obecność produktów, planogramy, facing, udział w półce, powierzchnię ekspozycji czy listingi” – wyjaśnia Paweł Gołubiak.

Jak przekonuje Paweł Gołubiak, takie rozwiązanie jest ponad 20-krotnie szybsze, niż ręczne wypełnianie formularzy i przygotowanie raportów.

Mobilna aplikacja, serwer w chmurze

System eLeader Shelf Recognition oparty jest o rozwiązania SFA/FFM, które lubelska firma wdrożyła już w ponad 70 krajach na całym świecie.

“Serwery umieszczone są w chmurze. Klient dostaje login oraz dane niezbędne do pobrania aplikacji na urządzenia mobilne. Ma także dostęp do aplikacji centralnej, gdzie znajdują się wszystkie dane i analizy” – tłumaczy Paweł Gołubiak.

Aplikacje są dostępne na wszystkie czołowe platformy: Android, iOS, Symbian, Windows Phone, a nawet Windows 8. Dzięki temu z aplikacji mogą korzystać także posiadacze laptopów z zamontowanymi kamerami.

Inteligentne algorytmy

Zanim jednak osoba sprawdzająca ustawienie półki ruszy do sklepu robić zdjęcia, wszystkie produkty muszą zostać zaimplementowane do systemu.

“Trzeba przygotować wzorzec dla każdego produktu znajdującego się w ofercie. Korzystamy z “uczących się” algorytmów. Oznacza to, że przy pierwszych próbach rozpoznawalność produktów wynosi ok. 80%, a następnie z każdym kolejnym zdjęciem rośnie, aby finalnie osiągnąć skuteczność na poziomie 94-98%. To dopuszczalny margines błędu, który występuję również przy ręcznym wypełnianiu formularzy.

Oręż w walce o klienta

System eLeader Shelf Recognition nie tylko w znaczący sposób usprawnia pracę osób zajmujących się odpowiednią ekspozycją produktów na sklepowych półkach. To także oręż w walce o klienta. Jak pokazują badania, prawidłowa ekspozycja może zwiększyć sprzedaż nawet o 30%, a 70% decyzji zakupowych podejmowanych jest bezpośrednio przed półką. Innymi słowy, im bardziej poprawna ekspozycja, tym wyższa sprzedaż.

Firma eLeader powstała w 2000 roku. Należy do czołówki uznanych i cenionych dostawców oprogramowania biznesowego na smartfony. Pionierskie rozwiązania eLeader pracujące na inteligentnych telefonach komórkowych używane są dzisiaj w ponad 70 krajach świata.