Macy’s wzmacnia strategię omnichannel

macys omnichannel strategiaNajwiększe zmiany w Macy’s dotyczyć będą działów merchandisingu i marketingu. Nowa strategia ma przynieść oszczędności na poziomie 140 mln dolarów rocznie. W ten sposób zaoszczędzone środki mają zostać zainwestowane w nowe technologie, kadry i dalszy rozwój biznesu.

Amerykańska sieć Macy’s może służyć jako przykład firmy, która sprawnie wdraża model sprzedaży wielokanałowej: stosuje najnowsze technologie, usprawnia płatności oraz dostawy.

W ostatnich latach sieć Macy’s zainwestowała setki milionów dolarów w rozwój e-commerce oraz w integrację kanałów sprzedaży. Już obecnie ok. 10% obrotów sieci pochodzi ze sprzedaży online.

Strategia skrojona na potrzeby rynku

Na początku stycznia 2015 roku firma ogłosiła kolejne zmiany, które mają dodatkowo usprawnić jej funkcjonowanie. Wszystko z myślą o zmieniających się rynkowych trendach. Przede wszystkim chodzi o to, żeby zapewnić konsumentom sprawną, szybką i pełną obsługę, niezależnie czy kupują w sklepie stacjonarnym, w internecie, czy korzystając z urządzeń mobilnych.

“Musimy być przygotowani na to, że ten trend będzie się pogłębiać, i to w szybkim tempie. Chcemy nadal rozwijać się w oparciu o naszą strategię M.O.M. (Marketing Operations Management), dzięki której jesteśmy jednym z liderów rynku pod względem wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w sprzedaży wielokanałowej” – mówi Terry J. Lundgren, CEO w firmie Macy’s.

Integracja kanałów sprzedaży

Zarówno Macy’s, jak i należąca do niej sieć Bloomingdale’s, zamierzają jeszcze bardziej zintegrować sprzedaż online i offline. Do klientów trafiać ma jeden spójny przekaz i oferta. Dotychczas za zakup i sprzedaż produktów w sklepach stacjonarnych i internetowych odpowiadały niezależne zespoły.

Dzięki temu dla klienta nie będzie miało znaczenia, gdzie i kiedy dokonuje zakupów – oferta wszędzie będzie taka sama. Co więcej, firma zamierza także zreorganizować dział merchandasingu, dzięki czemu łatwiej i szybciej będzie można wyszukiwać produkty po rozmiarze, kolorze, materiale, marce czy stylu.

Mniej sklepów, rozwój online

Nowa strategia oznacza zmiany strukturalne w firmie. Personel części sklepów zostanie ograniczony, a niektóre placówki zostaną zamknięte. Dotyczy to 14 sklepów zlokalizowanych w USA. Ich roczne przychody wynoszą łącznie ok. 130 mln dolarów. Władze firmy wierzą, że część tych pieniędzy uda się odzyskać dzięki zwiększeniu sprzedaży w internecie oraz poprzez mobilne aplikacje.

Z drugiej strony część pracowników zostanie przesunięta do innych prac i lokalizacji. Powstanie także kilka nowych sklepów. W efekcie zatrudnienie w całej firmie, które wynosi łącznie ok. 175 tys. osób, ma pozostać na niezmienionym poziomie. Obecnie liczba sklepów Macy’s wynosi ok. 790. Doliczając do tego sklepy Bloomingdale’s, cała sieć liczy ok. 840 placówek. Po zapowiadanych zmianach, ich liczba może się nieznacznie zmniejszyć.

Pionier omnichannel

Amerykańska sieć stara się być o krok przed konkurencją i już wcześniej jako pierwsza wprowadziła nowości wspomagające sprzedaż w modelu omnichannel. Chodzi takie rozwiązania jak dostawa tego samego dnia czy inteligentne przymierzalnie. Macy’s implementuje również nowe metody płatności, jak choćby wprowadzony ostatnio system Apple Pay. Dodatkowo tworzy własny portfel mobilny i stosuje czytniki iBeacon, za pomocą których wysyła do będących w sklepie klientów spersonalizowane komunikaty marketingowe.

Sklepy Macy’s i Bloomingdale’s próbują również usprawnić procesy logistyczne wykorzystując technologię Radio Frequency Identification. Jest to technika, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych. Dzięki specjalnym czytnikom, można identyfikować przedmioty i określać ich położenie. Macy’s eksperymentuje z tą technologią od 2011 roku. Dzięki niej jest w stanie określić status każdego produktu w łańcuchu logistycznym, tzn. zidentyfikować i zlokalizować go w magazynie bądź w sklepie. Dzięki temu jest w stanie wykorzystywać zasoby salonów sprzedaży do realizowania zamówień składanych online.

Artykuł został opublikowany na portalu Evigo.pl

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016