Jak zarządzać centrum handlowym w okresie wzmożonego ruchu klientów

Gemini Park Tarnów

Gemini Park Tarnów

Okres świąteczno-noworoczny zazwyczaj wiąże się ze wzmożoną liczbą klientów odwiedzających centra handlowe: najpierw tłok panuje podczas przedświątecznych zakupów, a w kilka dni po nich wiele sieci handlowych rozpoczyna posezonowe wyprzedaże – niektóre z nich jeszcze w grudniu. Zarządzanie obiektem w tym czasie wymaga wzmożonej czujności i jeszcze ściślejszej współpracy zarządcy obiektu ze służbami porządkowymi.

Kwestią priorytetową dla każdego zarządcy centrum handlowego powinno być maksymalne usprawnienie dojazdu i zapewnienie sprawnego parkowania przy obiekcie. W przypadku centrów handlowych, w których oprócz części galeryjnej jest też hipermarket spożywczo-przemysłowy (tak jak w Gemini Park Tarnów), zainteresowanie klientów bywa zazwyczaj ogromne i ruch w okresie okołoświątecznym może wzrosnąć nawet dwukrotnie. Praktycznie nie sposób uniknąć korków tworzących się na drogach dojazdowych ale warto podjąć działania, aby usprawnić komunikację na terenie parkingu, szczególnie ułatwiając wyjazd klientom, którzy już dokonali zakupów. Szybciej zwalniane miejsca ułatwią wjazd i znalezienie miejsca parkingowego nowym klientom. W naszym centrum pomaga w tym elektroniczny system parkingowy, pozwalający szybko odnaleźć kierowcy wolne miejsce. Wjeżdżając na parking kierowca widzi tablicę świetlną wskazującą strefy z wolnymi miejscami parkingowymi i dalej, już na terenie parkingu, otrzymuje informacje o zajętości miejsc w poszczególnych alejkach parkingowych. System ten jest stale monitorowany przez naszych pracowników, kiedy więc obserwujemy zapełnienie parkingu na poziomie 70-80 proc., przeszkoleni pracownicy ochrony podejmują natychmiastowe działania bezpośredniego kierowania ruchem samochodowym ze szczególnym uwzględnieniem stref wjazdowych. Dbając o wygodę klienta, skutecznie dyscyplinujemy pracowników galerii, aby swoimi samochodami nie blokowali miejsc w strefach najbliżej wejść do obiektu, jak również pracujemy nad powiększeniem parkingu.

W minionym roku udało nam się dobudować 30 dodatkowych miejsc postojowych, co daje nam łączną liczbę 1140. Obserwując stały wzrost odwiedzalności, widzimy sens w jego dalszej rozbudowie.

Ważnym dla nas elementem organizacji parkingu jest strefa miejsc przeznaczona dla rodzin z dziećmi i osób niepełnosprawnych, zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie głównych wejść. Dzięki temu nie muszą oni np. krążyć z wózkami wśród samochodów po podziemnym parkingu. Istotną rzeczą jest także wyraźne i czytelne oznakowanie wejść do galerii. Idąc dalej, klient wchodzący do centrum już w strefach wejściowych spotyka sprawdzone i czytelne systemy informacji wizualnej – głównie kierunkowskazy, które kierują go do najpopularniejszych miejsc w obiekcie, tj. alei modowej, hipermarketu spożywczego, budowlanego czy wielkopowierzchniowego sklepu z elektroniką.

Równie ważna jak organizacja ruchu na parkingu jest koordynacja prac najemców i służb porządkowych. Jest to oczywiste, że w okresie świąt czy wyprzedaży ekspozycja witryn czy zatowarowanie sklepu zmieniane jest częściej niż zwykle. Wprowadziliśmy i konsekwentnie stosujemy zasadę, iż tego typu prace muszą być prowadzone poza godzinami otwarcia obiektu. Chcemy, by klient przychodził do w pełni przygotowanego i zaopatrzonego sklepu. Unikamy tym samych chaosu i nieporządku w częściach wspólnych. Oczywiście w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy zabraknie towaru podczas wyprzedaży, pomagamy najemcom w szybkim zorganizowaniu dostawy w trakcie czasu pracy obiektu. Przeprowadzamy te działania na tyle sprawnie, by klienci nie odczuli dyskomfortu z nimi związanego.

W okresach wzmożonego ruchu trzeba szczególną uwagę zwrócić na koordynację prac służb porządkowych, tj. ochrony i firmy sprzątającej. Obiekt musi prezentować się i funkcjonować nienagannie. Niestety, w okresie przedświątecznym uwidaczniają się także inne zjawiska jak nerwowość, pośpiech czy zwiększone ryzyko kradzieży, trzeba więc uczulić ochronę, by zwracała pilną uwagę na wszelkie zagrożenia, możliwe niedogodności i w razie konieczności, natychmiast reagowała w tego typu przypadkach. Kiedy w obiekcie jest więcej osób niż zazwyczaj, jeszcze baczniejszą uwagę należy zwrócić na utrzymanie porządku, schludności, jak również stanu technicznego chodników ruchomych czy wind. Szczególnie firma sprzątająca powinna być przygotowana na częstsze sprzątanie powierzchni wspólnych oraz toalet. Na pewno w skoordynowaniu tych działań pomaga długofalowa, zaplanowana współpraca z firmami zewnętrznymi, obsługującymi obiekt w tym zakresie. W Gemini Park Tarnów m.in. z firmą ochroniarską i techniczną związani jesteśmy od samego początku naszej działalności. Poprzez spotkania operacyjne, szkolenia i dbałość o personel bezpośrednio z nami współpracujący, udało się nam osiągnąć bardzo dobry poziom współpracy.

W okresie licznych odwiedzin warto szczególnie zadbać o nasz obiekt i pokazać go z jak najlepszej strony. Wielu zadowolonych z obsługi klientów, którzy trafili do nas (nawet przypadkowo) w okresie przedświątecznym, prawdopodobnie powróci również w ciągu roku.

Autorem tekstu jest Zbigniew Nowak, dyrektor Centrum Handlowego Gemini Park Tarnów.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016