Ulica Nowy Świat w Warszawie
Ulica Nowy Świat w Warszawie

Chociaż w Polsce nie ma jeszcze odpowiednika londyńskiej Bond Street czy nowojorskiej Fifth Avenue, w największych miastach od kilku lat można zaobserwować rozwój prestiżowych ulic handlowych. Polscy konsumenci, w tym także nabywcy dóbr luksusowych, szukają nowych doświadczeń i szerszej oferty marek, dlatego coraz częściej decydują się na zakupy poza centrami handlowymi – informuje KPMG w raporcie pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”

Miastem, w którym ulice handlowe rozwijają się najbardziej dynamicznie, jest Warszawa. Stolica przyciąga producentów marek luksusowych, którzy planują wejście na polski rynek. Do rozwoju stołecznych ulic przyczynia się w pewnej mierze brak wolnej do wynajęcia reprezentacyjnej przestrzeni w centrach handlowych. Jednak według informacji CBRE rośnie liczba inwestorów, którzy świadomie otwierają swoje sklepy przy prestiżowych ulicach. W szczególności trend ten jest widoczny wśród ekskluzywnych marek odzieżowych.

Najważniejszymi ulicami handlowymi w Warszawie są ulice Nowy Świat, plac Trzech Krzyży, Mokotowska oraz Chmielna. Przyciągają one nie tylko zagraniczne marki, ale również polskich projektantów. Na Mokotowskiej i innych ulicach w pobliżu placu Trzech Krzyży swoje butiki otworzyli m.in. Robert Kupisz, Ania Kuczyńska, Maciej Zień i Dawid Woliński, co jeszcze zwiększyło prestiż tych miejsc.

Raport KPMG wskazuje, że bogaci Polacy na luksusowe zakupy najczęściej wybierają plac Trzech Krzyży (47 proc. respondentów o zarobkach powyżej 20 tys. złotych robiło tam zakupy). Kolejne miejsca w rankingu również zajmują stołeczne ulice handlowe. Tylko około jedna piąta bogatych respondentów deklaruje, że robiła już kiedyś zakupy na ul. Długiej w Gdańsku. Ulice handlowe w innych miastach Polski odgrywają marginalną rolę (ul Floriańska i Grodzka w Krakowie, ul. Świdnicka we Wrocławiu, ul. Półwiejska w Poznaniu i ul. 3 Maja w Katowicach). To pokazuje, w jak dużym stopniu polski rynek dóbr luksusowych jest wciąż skoncentrowany w Warszawie. Choć ulice handlowe rozwijają się prężnie także w innych miastach, pod względem obecności sklepów i butików luksusowych dzieli je duży dystans od najbardziej ekskluzywnych lokalizacji w stolicy.

Mało prawdopodobne jest, aby w najbliższym czasie sytuacja ta miała ulec zmianie. Dzięki nowym inwestycjom ulice handlowe w Warszawie będą się rozwijać. Nowym miejscem na mapie ekskluzywnego handlu w stolicy może stać się ul. Świętokrzyska, gdzie w ramach niedawnej przebudowy zwężona została jezdnia. Ograniczenie ruchu samochodowego może przyczynić się do tego, że Świętokrzyska stanie się ulicą handlową w pełnym tego słowa znaczeniu i tym samy również atrakcyjną lokalizacją dla luksusowych salonów.

Przy prestiżowych ulicach stolicy otwierane są nie tylko mniejsze salony i butiki, ale także ekskluzywne domy handlowe, co sprzyja powstaniu zagłębi luksusowego handlu. Przykładem takich inwestycji jest powstały w 2011 roku dom mody vitkAc oraz planowane obiekty Ethos (pl. Trzech Krzyży), CEDET (na skrzyżowaniu ul. Brackiej i al. Jerozolimskich), Centrum Marszałkowska (ul. Marszałkowska/Świętokrzyska) oraz Astoria (ul. Przeskok).