kantar retail sukces omnichannel raport

Raport “Winning the retail battle 2015” przygotowany przez firmę badawczo-konsultingową Kantar Retail oraz kancelarię Squire Patton Boggs wskazuje na siedem głównych wyzwań, jakie stoją przed sieciami handlowymi w dobie sprzedaży wielokanałowej.

1. Zrozumieć konsumenta

Zmiany demograficzne, nowe role społeczne, migracje ludności i postępująca urbanizacja – to tylko niektóre aspekty, które muszą być brane pod uwagę przez sieci handlowe, żeby przygotować ofertę najlepiej trafiającą w gusta współczesnych konsumentów. Chodzi zarówno o trafny wybór portfolio produktów, jak również odpowiedni model sprzedaży.

To wszystko możliwe jest wyłącznie poprzez dogłębną analizę danych dotyczących konsumentów i ich oczekiwań. Dlatego 50% firm biorących udział w badaniu potwierdziło, że inwestuje środki w rozwój technologii umożliwiających lepsze poznanie ich klientów.

2. Nowe kanały sprzedaży

Decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów coraz rzadziej zapadają przed półką w sklepie. Dlatego informacja o ofercie danego detalisty powinna trafić do nich tam, gdzie jej szukają, czyli w internecie. Jak wynika z raportu “Winning the retail battle 2015”, aż 73% przebadanych detalistów odnotowała w ostatnim okresie 50% wzrost sprzedaży w kanałach mobilnych. 52% z nich uważa, że rozwój nowoczesnych technologii jest dla nich szansą na zwiększenie sprzedaży.

3. WiFi w każdym sklepie

Nowe pokolenie konsumentów, które tak chętnie korzysta z najnowszych rozwiązań technologicznych, tego samego oczekuje od detalistów. Robienie zakupów ma być dla nich przygodą. Sieci handlowe coraz lepiej rozumieją ten trend. 22% ankietowanych firm przyznało, że zapewnienie darmowego WiFi w sklepie jest koniecznością. 62% z nich zamierza zainstalować je w swoich salonach do końca 2015 roku.

4. Omnichannel znaczy wybór

Współcześni konsumenci korzystają ze wszystkich dostępnych kanałów sprzedaży. 89% z nich przyznaje, że często kupuje w sieci. 40% korzysta przy tym z urządzeń mobilnych. Co więcej, aż 77% respondentów przed udaniem się do sklepu stacjonarnego, wyszukuje informacji o produktach w internecie.

To nie oznacza jednak, że tradycyjne sklepy nie mają racji bytu. Przeciwnie. 30% konsumentów odwiedza sklepy stacjonarne i zamawia w nich produkty, które potem mają być im dostarczone do domu. 32% sama odbiera zakupiony towar na miejscu. 50% badanych podkreśla, że nawet gdy kupują w sieci, to wybierają takie marki, które posiadają również sklepy stacjonarne.

5. Ceny i promocje

Szybkość, wygoda, przejrzystość – tego oczekują współcześni klienci robiąc zakupy. Nie można przy tym jednak zapomnieć o atrakcyjnych cenach. 30% konsumentów bardzo pozytywnie odbiera wszelkiego rodzaju promocje. Lubią również, gdy są o nich informowani za pośrednictwem portali społecznościowych.

6. Personalizacja i bezpieczeństwo

Jak ważne jest dostarczenie klientom spersonalizowanej oferty trafiającej w gusta poszczególnych konsumentów zrozumiały już nawet wielkie, globalne sieci hipermarketów, które starają się dopasować do wymagań lokalnych społeczności. Na tym polu jest jeszcze mnóstwo do zrobienia.

Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Kantar Retail, aż 58% konsumentów uważa, że oferty i promocje jakie otrzymują od detalistów są zbyt ogólne, nie skrojone na ich potrzeby. Warto także pamiętać o bezpieczeństwie transakcji. 44% konsumentów obawia się o bezpieczeństwo swoich danych personalnych oraz bankowych. Z drugiej strony 40% z nich jest skłonna udostępnić swoje dane w zamian za zniżkę bądź lepszą ofertę.

7. Przyszłość sklepów stacjonarnych

Rozwój sprzedaży wielokanałowej prawdopodobnie oznacza konieczność likwidacji części sklepów stacjonarnych. Co prawda salony sprzedaży są dla większości detalistów kluczowym elementem strategii omnichannel, to aż 46% z nich przyznaje, że ich liczba ulegnie redukcji. 54% przedsiębiorców jest przeciwnego zdania i zamierza rozbudowywać swoją sieć sprzedaży.

Tekst ukazał się w portalu Evigo.pl

Retail infografika ecommerce