Trendy w rozwoju rynku centrów handlowych
Trendy w rozwoju rynku centrów handlowych

Jednym z widocznych trendów związanych z rozwojem rynku centrów handlowych jak i samych najemców, który będziemy obserwować w 2015 roku i kolejnych latach jest, w opinii analityków Colliers, rozwój nowych technologii.

– Zmieniający się profil socjo-demograficzny konsumentów oraz dynamiczny rozwój wszelkiego rodzaju urządzeń mobilnych i aplikacji wywierają ogromny wpływ również na centra handlowe i stają się nieodzownym elementem strategii najemców – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Marta Machus-Burek, dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International.

Monitorowanie konsumenta

– Zarządzanie i marketing centrów handlowych będzie opierał się na wykorzystaniu technologii do monitorowania zachowań konsumentów. Aktywne i właściwe zarządzanie tak zebranymi informacjami o kliencie wpływa na efektywność działań marketingowych oraz umożliwia bardziej spersonalizowane działania komunikacyjne. Jednocześnie coraz ważniejsze staną się kwestie zachowania kontroli nad budowanymi w ten sposób bazami danych klientów, ich ochrony i zarządzania nimi. Centra będą kontynuować rozwój wszelkiego rodzaju urządzeń (np. interaktywne witryny, punkty informacji), aplikacji i platform cyfrowych służących do nawigacji, informowania czy komunikowania się z klientem. W ten sposób centra będą docierać z danym przekazem do wyselekcjonowanych osób – podkreśla Marta Machus-Burek, dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International.

Platforma społeczna

Rynek handlowy, w opinii ekspertów z Colliers International będzie się skupiał na dostarczeniu klientom określonego, pozytywnego doświadczenia, którym można się podzielić na platformie społecznej.

– Coraz częściej ważniejsze będzie nie to, co klient myśli ale co czuje korzystając z centrum oraz z danej oferty sklepu i z jakim uczuciem pozostaje po zakupie lub odwiedzinach w centrum handlowym. Z tym trendem związany jest także rozwój oferty typu leisure i entertainment (kina, strefy zabaw dla dzieci, restauracje, kawiarnie, fitness), będące miejscem interakcji i relaksu na powierzchniach wspólnych. Wiele centrów realizując rozbudowę i modernizację swojego obiektu skupia się na dodaniu oferty tego typu. Przykładem jest CH Morena w Gdańsku, gdzie po ponad 10 latach funkcjonowania centrum w ramach kompleksowo realizowanej modernizacji i rebrandingu pojawi się także multiplex, fitness, największa w mieście sala zabaw dla dzieci i cała strefa gastronomiczna z sezonowym tarasem zewnętrznym – wyjaśnia ekspertka z Colliers.

Wzmożona aktywność deweloperska

Biorąc pod uwagę trendy inwestycyjne Polska pozostanie w 2015 rynkiem, gdzie realizowana jest duża ilość projektów handlowych. Obecnie w procesie budowy i rozbudowy znajduje się ok. 780 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej, z czego ok. 600 tys. mkw. ma zostać oddane do użytku do końca 2015 roku. Wśród tych projektów są m.in.: Zielone Arkady w Bydogszczy, Sukcesja w Łodzi, Tarasy Zamkowe w Lublinie czy Jurajska w Białymstoku.

– Przez ostatnie lata obserwowaliśmy wzmożoną aktywność deweloperów na rynkach mniejszych i średnich miast. Obecnie jesteśmy świadkami dużej aktywności inwestycyjnej w dużych polskich aglomeracjach. W każdej z 6 aglomeracji w przygotowaniu lub realizacji są duże i znaczące centra handlowe: Posnania w Poznaniu, Radunia w Gdańsku czy Serenada w Krakowie. Jednak największą aktywność deweloperską obserwujemy w aglomeracji warszawskiej, gdzie do 2017 roku szacowana podaż wyniesie ok 440 tys. mkw. (22 projekty). W budowie jest tu obecnie blisko 93 tys. mkw. (4 nowe obiekty i 2 rozbudowy) – podsumowuje Marta Machus-Burek.