IBM: Sprzedawcy nie nadążają za potrzebami konsumentów

ibm raport konsumenci detalisci ecommerceOczekiwania współczesnych konsumentów są coraz większe. Niestety nie wszyscy detaliści nadążają z ich spełnianiem – takie wnioski płyną z globalnego raportu przygotowanego przez IBM.

Współcześni konsumenci z entuzjazmem podchodzą do możliwości robienia zakupów w internecie. Aż 43% osób przebadanych przez IBM zadeklarowało, że woli kupować w sieci, niż w sklepach stacjonarnych. Okazuje się jednak, że ten entuzjazm niekoniecznie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Jak wynika bowiem z badań, jedynie 29% konsumentów faktycznie dokonało swoich ostatnich zakupów w sieci. To może oznaczać, że sklepy internetowe nie spełniają wszystkich oczekiwań, jakie wiążą z nimi klienci.

Online vs offline

Rozdźwięk między deklaracjami, a faktycznymi decyzjami zakupowymi konsumentów, szczególnie widoczny jest w przypadku niektórych kategorii produktowych: młodzieżowej mody czy artykułów wyposażenia wnętrz. W obu przypadkach liczba osób, które chciałoby kupić te produkty online, a ostatecznie idzie po nie do tradycyjnego sklepu, różni się o niemal 20 punktów procentowych.

ibm ecommerce report

Badania wskazują również, że istnieje coraz liczniejsze grono klientów, które jest skłonne udostępnić zaufanym sieciom handlowym swoje profile na mediach społecznościowych czy numery telefonów. Co więcej, 42% konsumentów uważa, że udostępnienie swojej lokalizacji poprzez GPS, może przynieść im benefity. Jednak i tym razem za deklaracjami nie idą czyny. Okazuje się bowiem, że jedynie 28% badanych jest skłonna faktycznie to zrobić. Podobnie jest z udostępnianiem numerów telefonów: 54% uważa, że byłoby to dla nich korzystne, ale zgadza się na to jedynie 42%.

“Wyniki naszych badań jasno wskazują, że istnieje spory rozdźwięk między tym czego konsumenci oczekują od detalistów, a tym co oni im oferują. Cyfryzacja naszego życia nabiera tempa, być może branża handlowa nie nadąża za tym trendem” – przyznaje Sarah Diamond, General Manager, IBM Global Business Services.

Informacja i personalizacja

Konsumenci, którzy przywykli do robienia zakupów w sieci, faktycznie mają inne wymagania. Nieakceptowalna jest dla nich np. sytuacja, gdy po przyjściu do sklepu dowiadują się, że szukany przez nich produkt nie znajduje się na stanie magazynowym. Dlatego aż 60% konsumentów stwierdziło, że chce mieć możliwość sprawdzenia, co znajduje się w aktualnej ofercie, zanim udadzą się do sklepu. 46% dodaje, że pracownicy sklepu powinni być wyposażeni w urządzenia mobilne, aby w razie czego szybko pomóc klientowi znaleźć poszukiwany produkt.

IBM report ecommerce

Równie ważne dla klientów jest otrzymywanie spersonalizowanej oferty i promocji opartych na wcześniejszej historii ich zakupów. Oczekuje tego 48% osób robiących zakupy online i 44% wybierających salony stacjonarne.

Co ciekawe, personel sklepu jest dla kupujących najmniej wiarygodnym źródłem informacji o danym produkcie. Dlatego zamiast doradców powinni oni stać się mobilnym źródłem informacji o promocjach czy dostępnym asortymencie.

Raport IBM powstał na podstawie ankiety wśród 110 tys. konsumentów z 19 krajów z całego świata.

Tekst został opublikowany w portalu Evigo.pl

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska