Płatność mobilna

Klienci centrów handlowych coraz częściej oczekują, że na terenie obiektu który odwiedzają, będzie dostępny bezpłatny internet mobilny. Udostępnienie takiej usługi jest dużym ułatwieniem, jednak warto przemyśleć w jaki sposób uruchomić to narzędzie, by przynosiło korzyści nie tylko zarządcy centrum handlowego, ale także najemcom.

Nie można zaprzeczyć temu, iż większość odwiedzających nas klientów posiada urządzenie mobilne, łączące się z internetem. Dla przykładu – liczba wejść na naszą stronę www z urządzeń mobilnych zwiększyła się na przestrzeni roku (2013 do 2014) o ponad 2 razy – w ubiegłym roku z naszymi serwisami internetowymi przez urządzenia przenośne logowała się aż ¼ wszystkich użytkowników. To rozwiązanie jest dużym ułatwieniem dla klientów, którzy w trakcie zakupów mogą np. zajrzeć na portale społecznościowe, skrzynkę mailową etc.

W praktyce niestety również często zdarza się, że udostępnienie sieci powoduje, iż klienci stojąc przy sklepowej półce, korzystają z internetowych porównywarek cen czy szukają innych informacji na temat produktów, które zamierzają kupić. Przez to najemcy mogą być narażeni na straty, gdyż klient zamiast zakupić swój towar w sklepie stacjonarnym, zdecyduje się nabyć go np. w sklepie internetowym.

Mobilne doradztwo

Rola doradcy klienta przechodzi ze sprzedawcy na smartfon czy inne urządzenie mobilne i sprzedawca ma zdecydowanie mniejszą możliwość oddziaływania na klienta. Przez to może zmniejszać się wskaźnik konwersji, co z kolei może powodować w efekcie mniejsze obroty najemców i ich niższą satysfakcję z prowadzenia działalności gospodarczej w obiekcie.

W Gemini Park Tarnów udostępniamy darmowy sygnał sieci internetowej jedynie w strefie food court, aby klienci spożywając posiłek mieli możliwość swobodnego przeglądania stron www. Nie dysponujemy jednak łączem, które pozwalałoby na swobodną pracę czy przesyłanie bardzo dużo ważących plików. Część z naszych najemców, m.in. właśnie restauracja KFC, udostępnia swoje własne łącze również bezpłatnie do dyspozycji klientów, z reguły jednak najemcy korzystają ze swoich łącz internetowych do celów służbowych i są one chronione hasłem.

To, co jest w naszym odczuciu najważniejsze – i to nad czym obecnie pracujemy – to skonstruowanie takiego systemu sieci bezprzewodowej, by mógł on służyć nie tylko klientom, ale również zarządcy obiektu oraz najemcom do celów promocyjnych i marketingowych.

Rozszerzyć zakres wi-fi

Planujemy utrzymanie bezpłatnego dostępu do internetu, ale jedną z koncepcji jest np. konieczność zalogowania do usługi poprzez wewnętrzną stronę internetową. Na niej mogłyby również pojawiać się od razu reklamy czy promocje oferowane przez dostępne u nas sklepy, tak, by klient od razu miał styczność z naszym komunikatem, a nie np. z wspomnianymi już wcześniej internetowymi porównywarkami cen.

Oczywiście w zakresie projektowania tego nowego rozwiązania konsultujemy się także z naszymi najemcami, chcemy jednak również uniknąć sytuacji, w których to oni zechcieliby „zaoszczędzić” na swoich łączach, podłączając się i korzystając w celach służbowych z internetu zapewnianego przez zarządcę obiektu. Kiedy tylko dopracujemy tego typu program, z pewnością zakres usługi wi-fi zostanie rozszerzony na wszystkie miejsca w obiekcie, po których porusza się klient.

Jeżeli chodzi o kwestie techniczne, optymalna i pożądana przez odwiedzających centra handlowe i korzystających z sieci przepustowość to ok. 8-10 Mb/s w przypadku pobierania plików, oraz 4 MB/s podczas uploadowania. Taka prędkość sygnału pozwala na swobodne i szybkie surfowanie po zasobach internetu.

15 tys. zł za wi-fi w centrum handlowym

Trzeba jednak pamiętać, że wielu zarządców jednak montowało swoje systemy kilka lat temu i w chwili obecnej mają one parametry nieco niższe niż pożądane, niedopasowane do aktualnych możliwości technologicznych. Dlatego też, naszym zdaniem, zarządca obiektu przynajmniej raz na 5 lat powinien zweryfikować, czy oferowana przez niego infrastruktura sieciowa spełnia oczekiwania odwiedzających go klientów.

Koszt instalacji oczywiście uzależniony jest od przepustowości łącza a także od powierzchni, jaką chcemy nim objąć. Z naszych doświadczeń wynika, że szacunkowy koszt modernizacji sieci wi-fi w obiekcie handlowym liczącym ok. 40 tys. mkw. to około 10-15 tysięcy złotych.

Dalsza cena uzależniona jest od ustalonej miesięcznej stawki abonamentowej oraz eksploatacyjnej. Ponieważ wychodzimy z założenia, że ogólnodostępne łącze internetowe to coś, co służy wszystkim klientom oraz wszystkim najemcom, rozliczane jest ono comiesięcznie w ramach opłat za części wspólne, której wysokość ustalana jest przed podpisaniem umowy i zależy od wielkości oraz charakteru danego lokalu.

Autorem tekstu jest Zbigniew Nowak, dyrektor Centrum Handlowego Gemini Park Tarnów.