visa e-commerce sprzedaż

Łączna wartość transakcji kartami Visa w handlu internetowym na polskim rynku wynosiła w 2014 roku 959 milionów, co stanowiło wzrost o 26,8%.

Transakcje e-commerce stanowią dla Visy nadal zaledwie 4,5% obrotów na polskim rynku. Dla porównania, w całej Europie odsetek ten wynosi średnio 18,4%. Jednak dynamika wzrostu liczby transakcji online w Polsce jest bardzo duża.

Dynamika polskiego rynku e-commerce

Jak poinformowała Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej w Visa Europe, ich łączna liczba wynosiła w 2014 roku 20,5 milionów, co stanowiło wzrost o 32% w porównaniu z rokiem 2013. Obecnie Visa współpracuje z 16 tysiącami sklepów internetowych w Polsce.

Visa Europe wiąże duże nadzieje z rozwojem handlu elektronicznego. „Bardzo dużą wagę przywiązujemy do innowacji i nowych technologii. Inwestujemy w nie 200 milionów euro rocznie.” – mówił podczas konferencji podsumowującej rok 2014 Mark Antipof, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Visa Europe.

Portfel elektroniczny

Jednym z nowych projektów, stworzonych z myślą o sprzedawcach internetowych i wielokanałowych, jest elektroniczny portfel V.me by Visa. Projekt uruchomiono w Polsce w kwietniu 2013 roku, wspólnie z eCard oraz bankiem ING. Obecnie portfel elektroniczny działa na ośmiu rynkach. Można nim płacić w sklepach ponad sześciu tysięcy detalistów. W Polsce należą do nich: RTV EURO AGD, Merlin, Media Markt, Saturn, PKP Intercity, Audioteka, Cinema City, Piotr i Paweł, PolskiBus, Ticketpro oraz Alfa Star.

Odkąd na polskim rynku pojawił się portfel elektroniczny Visa, jedynym bankiem, który umożliwia szybkie utworzenie portfela w bankowości internetowej pozostaje ING. Prace nad udostępnieniem V.me by Visa prowadzi jednak 12 polskich banków: PKO Bank Polski, Bank Zachodni WBK, mBank, Bank Millennium, Raiffeisen Polbank, Credit Agricole, Getin Noble Bank, eurobank, Bank Polskiej Spółdzielczości, SGB-Bank, Santander Consumer Bank oraz Meritum Bank.

Silna konkurencja

Jak informuje Małgorzata O’Shaughnessy, w niektórych z nich usługa jest już w fazie testów. Portfel wdrażają też kolejni detaliści. „Obecnie płatności V.me by Visa obsługują sprzedawcy odpowiadający za 40% obrotów w polskim e-handlu. Zamierzamy sprawić, aby w 2015 płatności te przyjmowały sklepy generujące 60% obrotów.” – mówi.

Portfel elektroniczny V.me by Visa to pierwsza w Polsce tego typu usługa oferowana przez wystawcę kart płatniczych i kredytowych, jednak pomysł nie jest nowy, a konkurencja na rynku płatności internetowych i mobilnych ciągle się zacieśnia. Jak tłumaczy Mark Antipof, dla rynku jest to jednak trend pozytywny.

Korzyści z Apple Pay

„Świat płatności internetowych jest jedynym w swoim rodzaju ekosystemem złożonym z różnego rodzaju uczestników rynku, którzy w pewnych obszarach konkurują, a w innych współpracują ze sobą. Wprowadzenie np. usługi Apple Pay to dla nas dobra wiadomość, ponieważ Visa jest jedną z kart, które obsługuje ten sposób płatności.”

„Usługa jest popularna przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, trudno więc nazwać ją konkurencja dla naszego portfela elektronicznego. Być może w przyszłości tak będzie, ciężko jednak nazwać Apple naszą bezpośrednią konkurencją. Na razie skupiamy się na tym, by portfel Visy był jak najprostszy i jak najbardziej bezpieczny.” – komentuje Mark Antipof.