Facebook traci wobec innych social mediów

Facebook jest najbardziej popularną platformą społecznościową świata, jednak gwałtownie spada odsetek aktywnych użytkowników serwisu.

Trend ten, zaobserwowany przez analityków firmy GlobalWebIndex, nazwano „passive Facebooking”. Jak wynika z raportu GWI trends za pierwszy kwartał 2015 roku, jedynie 52% użytkowników Facebooka uważa się za aktywnych. Pozostali nie dodają postów, nie komentują i nie udostępniają treści, a co najwyżej podglądają aktywność innych użytkowników.

passive facebooking nowy trend w social media

Spadek aktywności

W 2014 roku Facebook zanotował 9% spadek liczby aktywnych użytkowników. Trend ten jest powszechny i niezależny od czynników demograficznych. Obserwuje się go we wszystkich grupach wiekowych, lecz najbardziej wśród konsumentów w wieku 16-24 lat (spadek o 11%), oraz 25-34 lat (12%). Patrząc geograficznie, największe spadki zanotowano w rejonie Azji i Pacyfiku (12%).

Mimo że maleje liczba użytkowników aktywnych, Facebook jest jednak nadal najbardziej rozpowszechnioną platformą społecznościową we wszystkich regionach, nie licząc Chin. Korzysta z niego 81% internautów.

Mobilni aktywni gdzie indziej

Spadek aktywności użytkowników Facebooka wiąże się ściśle ze zmianą sposobu korzystania z platform społecznościowych oraz ze wzrostem popularności smartfonów. Obecnie największe wzrosty liczby aktywności notują serwisy przeznaczone na urządzenia mobilne, takie jak Instagram. Między innymi dlatego portal ten, podobnie jak WhatsApp, został przejęty przez firmę Marka Zuckerberga.

nowy trend w social media passive facebooking

Wśród najbardziej popularnych serwisów społecznościowych, największe wzrosty liczby aktywnych użytkowników w 2014 roku zanotował jednak Pinterest (97%) oraz mini-blog Tumblr (95%). O niemal połowę (47%) wzrosła liczba osób aktywnie korzystających z Instagrama, a o 38% z serwisu LinkedIn.

Mniej czasu na Facebooku

Facebook był jedynym popularnym na całym świecie serwisem społecznościowym, który zanotował spadek aktywności użytkowników. Nie oznacza to jednak, że przestaje on być popularny. Użytkowników nadal przybywa, a starzy nie kasują swoich kont, tylko poświęcają mniej czasu na przebywanie w serwisie. Wśród internautów coraz powszechniejsza staje się bowiem praktyka urozmaicania swojej obecności w social media i nie ograniczania jej do jednej platformy.

Wśród serwisów, które mają mniejszy niż Facebook odsetek aktywnych użytkowników, znajdują się: YouTube, Twitter i Google plus. Ten ostatni ma co prawda 2,2 miliardy użytkowników, jednak wynika to z tego, że Google automatycznie tworzył tam konto każdemu swojemu użytkownikowi. Liczba osób, które faktycznie korzystają z Google Plus wynosi zaledwie 4-6 miliony.