CBRE: inwestorzy zainteresowani najlepszymi centrami handlowymi w Polsce

Centrum handlowe, Shutterstock

Centrum handlowe, fot. Shutterstock

Na temat aktywności inwestorów na polskim rynku centrów handlowych rozmawiamy z Michałem Stanisławskim, konsultantem Działu Rynków Kapitałowych w CBRE.

Regularnie obserwujemy transakcje na rynku centrów handlowych. Jakim obecnie rodzajem nieruchomości handlowych w Polsce najbardziej zainteresowani są inwestorzy?

– Bezustanną popularnością wśród inwestorów cieszą się nieruchomości typu ‘prime’ czyli dominujące centra handlowe w dobrych lokalizacjach dużych miast. Kupno tego typu aktywów pozwala realizować strategię stabilnego wzrostu i ochrony kapitału z uwagi na niski profil ryzyka i odpowiednio wysokie zainteresowanie ze strony najemców. W tym samym segmencie rośnie znaczenie nieruchomości położonych w mniejszych miastach, pod warunkiem korzystnej sytuacji na lokalnym rynku – ugruntowanej pozycji danego centrum oraz minimalnego ryzyka zewnętrznego. Dodatkowo, w ostatnim czasie odnotowujemy wzrost zainteresowania obiektami typu ‘retail park’ ze strony inwestorów wykluczających dotychczasowo tego typu nieruchomości – również w tym przypadku podstawowym warunkiem jest minimalny poziom ryzyka.

Z jakim największym ryzykiem na polskim rynku wiąże się inwestowanie w centra handlowe?

– Z pewnością rynek inwestycyjny odzwierciedla trendy panujące na rynku najmu. Wraz ze wzrostem siły negocjacyjnej najemców niezwykle istotne jest, aby kupować nieruchomości na tyle atrakcyjne aby móc przedstawić najemcom odpowiednią ofertę i efektywnie wykorzystywać potencjał finansowy catchmentu. Należy pamiętać, że niekoniecznie mówimy tu o nieruchomościach premium, ale i o takich, których potencjał można uwolnić poprzez odpowiednie działania asset management. Podczas zakupu tego typu nieruchomości trzeba wziąć pod uwagę przewidywany CAPEX i szczegółowo przygotować biznes plan. Tego typu działania mogą być coraz częstsze. Z uwagi na dojrzewanie rynku szacuje się że w tym roku około 45 proc. powierzchni handlowej w Polsce będzie starsza niż 10 lat.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska