JLL: dobre perspektywy dla rynku gruntów handlowych w Polsce

Fot. Shutterstock

Wzrosła liczba zapytań o grunty handlowe o mniejszej powierzchni, nie tylko w dużych miastach, ale również miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców – wynika z najnowszych analiz firmy doradczej JLL, która podsumowała 2014 r. oraz wskazała trendy na 2015 rok na rynku handlowych gruntów inwestycyjnych w Polsce.

Popularne grunty w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców

– Popularnością wśród inwestorów cieszą się szczególnie grunty w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców, na których można wybudować między 2 tys. mkw. a 5 tys. mkw. powierzchni handlowej. Popularność zyskały projekty łączące obiekty handlowe z obiektami użyteczności publicznej – dworcami autobusowymi i stacjami PKP. Bezpośrednim efektem tego zjawiska jest zainteresowanie ze strony inwestorów przetargami na zakup nieruchomości organizowanymi przez PKP czy Pocztę Polską – podają analitycy JLL.

W opinii ekspertów JLL wpływ na rosnące zainteresowanie mniejszymi projektami komercyjnymi ma nasycenie rynku powierzchnią handlową, presja na obniżanie czynszów, trudności ze spełnieniem wymagań banków w zakresie stopnia komercjalizacji wymaganej w celu zapewnienia finansowania projektu, czy niewystarczające przygotowanie nieruchomości pod obiekty handlowe, w szczególności w zakresie infrastruktury.

Dodatkowe koszty inwestorów

– W przypadku wielkopowierzchniowych inwestycji oznacza to konieczność poniesienia przez inwestora bardzo wysokich, dodatkowych kosztów, co nie pozostaje bez wpływu na jego marżę – twierdzą analitycy JLL.

– Na fali dobrych wyników gospodarki, a zarazem dobrych prognoz jej rozwoju w kolejnych latach, zainteresowanie inwestowaniem w Polsce rośnie. Odzwierciedleniem tego jest badanie możliwości inwestycyjnych na rynku gruntów nie tylko przez podmioty z kapitałem europejskim, ale również przez inwestorów z całego świata. Aktualnie rynek gruntów, głównie warszawski, analizują przedstawiciele inwestorów z RPA, Indii, Chin czy państw z Półwyspu Arabskiego – komentuje Daniel Puchalski, dyrektor Działu Obsługi Gruntów Inwestycyjnych, JLL.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska