Galeria Jurajska
Galeria Jurajska

Rodzice coraz częściej i coraz chętniej robią zakupy z dziećmi. To ogromne wyzwanie dla galerii handlowej, zarówno w sferze aranżacji przestrzeni pasażu, jak również w sferze oferty, która musi usatysfakcjonować wymagającego rodzica. Przykład z Częstochowy pokazuje jednak, że warto „zagrać” o rodzica.

Oferta dla dziecka czy dla rodzica?

Galerie handlowe w Polsce stają się coraz bardziej prorodzinne w swojej ofercie. Dziś co trzeci Polak odwiedza galerię ze swoim dzieckiem – wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Sklepy z zabawkami i ubraniami dla dzieci stanowią obecnie nawet od 10 do 15 proc. całkowitej oferty centrum handlowego.

W poszerzaniu oferty dla rodziców z dziećmi przodują lokalne galerie. Do swojej oferty wprowadzają one już nie tylko sklepy z ubrankami i zabawkami, ale coraz częściej dodatkowe strefy rozrywki i edukacji, stworzone z myślą o tym, jak wypełnić czas dziecku podczas zakupów. Powód?

– Rodzice wybierają zakupy w tych galeriach, które są im przyjazne i, w których znajdują wyrazistą oraz szeroką ofertę skierowaną do ich dziecka, często odrzucając w pierwszej kolejności te centra handlowe, w których nie znajdują niczego dla swoich pociech – mówi Katarzyna Korpak, dyrektor Galerii Jurajskiej w Częstochowie.

– Ważna przy tym jest zarówno oferta sklepów z zabawkami i ubraniami, co oferta rozrywek i opieki, jakie centrum jest w stanie zapewnić dziecku, kiedy rodzice samodzielnie robią zakupy – dodaje.

Przykład z Częstochowy

Rozwój tej części oferty procentuje galerii – zauważają specjaliści. Przykładem centrum handlowe z Częstochowy. Dziś blisko 70 proc. klientów Galerii Jurajskiej postrzega je jako prorodzinne – wynika z badań ARC Rynek i Opinia dla Galerii Jurajskiej. Nie zawsze jednak tak było. Zmiana przyszła ze zmianą w portfolio najemców.

– W 2014 roku o prawie 50 proc. poszerzyliśmy ofertę skierowaną do rodziców z dziećmi, wprowadzając na pasaż zarówno znane marki zabawkarskie i odzieżowe, jakich oczekiwali od nas rodzice, jak również koncepty dedykowane strefie rozrywki, w tym pierwszy w galerii plac zabaw – Bajkowy Labirynt. Ważna jednak przy tym była synergia tych działań. Marki miały za zadanie przyciągnąć klienta, z kolei plac zabaw zatrzymać na dłużej w galerii – mówi Katarzyna Korpak.

Galeria Jurajska mająca dziś w swoim portfolio aż 8 najemców z ofertą dziecięcą (m.in. salony Smyk, Wójcik, Coccodrillo, Reserved Kids, plac zabaw Bajkowy Labirynt i sklep Toy Planet) lokalnie wygrywa z innymi galeriami. Rodzice z dziećmi stanowią dziś tutaj blisko połowę wszystkich klientów (47 proc.) – wyliczyła ARC Rynek i Opinia. Dla porównania w całej Polsce odsetek ten wynosi 38 proc.

Ale większa liczba rodziców i dzieci na pasażu to korzyści nie tylko dla najemców związanych z branżą dziecięcą. Zyskuje także… cała galeria. Powód? Klienci z tej grupy należą do najzamożniejszych. Przeciętnie wydają miesięcznie nawet 765 zł w galeriach handlowych – podaje ARC Rynek i Opinia. Korzystają także chętnie z pozostałych elementów oferty galerii, zwłaszcza strefy rozrywki.

– Rodzic skuszony ofertą dla dziecka korzysta z galerii całościowo i jest jednym z najbardziej aktywnych zakupowo klientów, także w strefie rozrywki i restauracyjnej. Pod tym względem oferta skierowana do jego dziecka jest skutecznym magnesem, umożliwiającym poznanie mu całej galerii – mówi Katarzyna Korpak.

Galeria Jurajska

Galeria Jurajska to trzecie centrum handlowo-rozrywkowe zrealizowane przez Globe Trade Centre SA (GTC) w Polsce i pierwszy nowoczesny obiekt tego typu w Częstochowie. Jego otwarcie nastąpiło w październiku 2009 roku. Galeria Jurajska usytuowana jest w Alei Wojska Polskiego. Powierzchnia całkowita Galerii Jurajskiej wynosi 130 tys. mkw., z czego 49 tys. mkw. to powierzchnia handlowo-rozrywkowa, która mieści prawie 200 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych oraz wielosalowe kino Cinema City. Swoje sklepy w Galerii Jurajskiej otworzyły m.in. Alma, grupa LPP (Reserved, Cropp, Home & You, House, Mohito), grupa Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti), TK Maxx, C&A, Euro RTV AGD, Intersport, Empik, H&M, New Yorker, Smyk, Rossmann, Sephora, Super Pharm, Douglas, Promod, Trussardi, Apart i wiele innych. Do dyspozycji klientów Galerii Jurajskiej jest wielopoziomowy parking mogący pomieścić 2 tys. samochodów.