krzysztof rabianski empik media and fashion

Grupa EM&F, właściciel Empiku, od wielu lat prowadzi sprzedaż wielokanałową, m.in. za pośrednictwem swoich sklepów internetowych. Mimo to, łączna strata w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. wyniosła 114 mln zł – wynika z raportu Grupy.

Ponadto, od stycznia 2014 roku, jak podaje portal wyborcza.biz, wartość akcji firmy spadła o 76%.

Redukcja powierzchni handlowej

Handel w internecie kwitnie. Jak podaje Forbes, 62% polskich internautów to tzw. „cyfrowi konsumenci”. Ta proporcja odpowiada średniej światowej. Czytelnicy coraz częściej dokonują swoich zakupów w sieci, i coraz rzadziej zaglądają do tradycyjnych księgarni.

Czy odejdą one zatem do lamusa? Empik zniknął już z krakowskiego rynku, a jednej z największych księgarni warszawskich – Traffic, próżno szukać dziś na ul. Brackiej. Jak wynika z danych GUS, od 2010 roku zniknęło ponad 500 księgarni.

Nieoficjalnie mówi się też, że wkrótce Empik straci kolejne dwie prestiżowe salony w Warszawie: przy ul. Marszałkowskiej w Domach Towarowych Centrum i przy ul. Nowy Świat.

Rośnie konkurencja online

Dziś konkurencja w sprzedaży internetowej branży księgarskiej jest coraz większa. Wystarczy spojrzeć na wyniki sprzedaży w tym segmencie portali Merlin.pl czy Matras. Choć najliczniejszą grupę kupujących nadal stanowią osoby w wieku 25-34, według danych Merlin.pl z 2014 roku wynika, że coraz częściej po taką formę sięgają też starsi. Co szósta transakcja była wykonywana przez osoby z grup 55-64 oraz 64+.

Empik.com wspiera sprzedaż tradycyjnych sklepów Empik. Ponadto spółka E-commerce Services odpowiadająca za planowanie i realizację strategii grupy w tym segmencie, posiada kolejne cztery serwisy internetowe w portfolio (smyk.com, empikfoto.pl, empiktravel.pl i Gandalf.com.pl).

Łącznie zajmują one trzecią pozycję na polskim rynku e-commerce pod względem liczby użytkowników (dane na koniec sierpnia 2013 r. na podstawie badań Gemius-Megapanel PBI). W trzecim kwartale 2013 r. e-sklepy Empiku wysłały ponad milion paczek, a liczba wizyt  wzrosła o 34% r/r.

Inwestycje w sprzedaż wielokanałową

Jak informuje Krzysztof Rabiański, prezes EM&F, „sytuacja Grupy, jak i jej spółek zależnych jest stabilna, co potwierdza z sukcesem zakończony proces refinansowania zadłużenia EM&F”. Udziałowcy udzielili Empikowi pożyczki w wysokości 100 milionów złotych, która ma zapewnić spółce płynność finansową przez kolejne trzy lata.

Głównym celem księgarni i należących do spółki innych sklepów, jest obecnie rozwój sprzedaży wielokanałowej – poinformowało biuro prasowe Empiku.

Tekst ukazał się w portalu Evigo.pl