adyen platnosci mobilne

Transakcje na urządzeniach mobilnych stanowią już jedną czwartą wszystkich płatności dokonywanych przez internet – wynika z raportu firmy Adyen, dotyczącego globalnego rynku.

Firma Adyen, dostawca technologii obsługujących płatności internetowe, co kwartał zbiera dane o płatnościach mobilnych od obsługiwanych przez siebie klientów na całym świecie. Dane te publikowane są w raporcie Mobile Payments Index.

Sprzedaż mobilna priorytetem

Jak pokazuje najnowsza jego edycja, świat przerzuca się na płatności mobilne. W czwartym kwartale 2014 roku liczba transakcji online na smartfonach i tabletach wzrosła skokowo. Obecnie transakcje mobilne stanowią jedną czwartą płatności online na całym świecie.

„Widzimy, że coraz więcej firm, prowadzących działalność w różnych dziedzinach, takich jak handel, sprzedaż biletów czy treści cyfrowych, coraz skuteczniej przechodzi wyłącznie na mobilne rozwiązania i płatności. Dla wielu firm jest to priorytetowy kanał sprzedaży.” – komentuje Roelant Prins, dyrektor ds sprzedaży w firmie Adyen. „Strategia „mobile-first” staje się rzeczywistością dla coraz większej części rynku.” – dodaje.

Płatności mobilne to jedna czwarta rynku online
Płatności mobilne to jedna czwarta rynku online

Rekordowy koniec roku

W czwartym kwartale 2014 roku 25,8% globalnych transakcji internetowych zostało przeprowadzonych na urządzeniach mobilnych. Stanowi to wzrost o 11% w stosunku do trzeciego kwartału 2014 roku, kiedy odsetek ten wynosił 23,3% oraz o 37% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego (18,8%).

Największy odsetek płatności mobilnych zanotowano w grudniu, wtedy wynosił on 26,6%. W listopadzie też niewiele mniej, bo 26,1%. Zwyżkowa tendencja pod koniec roku pokazuje, że klienci chętniej korzystają z płatności mobilnych w okresie szczytu świątecznego sezonu zakupowego.

Android zdobywa rynek

Wśród urządzeń mobilnych, na których dokonywane są płatności, największą popularnością cieszą się iPady, które zgarniają 34% rynku. Tuż za nimi plasują się iPhone’y (32%). Smartfony działające na systemie Android mają łącznie 25,3% udziału w rynku.

W porównaniu z czwartym kwartałem 2013 roku proporcje te znacznie się wyrównały. Smartfony na Androidzie sporo zyskały, wtedy miały zaledwie 20% udziału w rynku. Odsetek użytkowników kupujących na iPadach spadł z 40%, a na iPhone’ach prawie się nie zmienił (32% w 2013 roku). Jeśli taki trend się utrzyma, smartfony na Androidzie przegonią produkty Apple w drugiej połowie 2015 roku. Prawdopodobnie użytkownicy będą też więcej płacili za pomocą iPhone’ów niż iPadów.

Smartfon wygrywa z tabletem…

Tendencję tę widać również, gdy zestawi się liczbę transakcji dokonywanych na smartfonach i na tabletach. Smartfony prześcignęły pod tym względem tablety, a odsetek użytkowników, którzy je wybierają nadal rośnie. Obecnie wynosi on 58%, z tabletów korzysta zaś 42%.

Różnica ta zwiększyła się znacznie w porównaniu z czwartym kwartałem 2013 roku, kiedy na smartfonach płaciło 53% użytkowników, na tabletach zaś 47%. Ten trend idzie wyraźnie w parze z tendencją do produkowania smartfonów o większych wyświetlaczach.

…ale nie w handlu

Nie oznacza to jednak, że liczba transakcji dokonywanych na tabletach straciła na dynamice. Wręcz przeciwnie, w czwartym kwartale 2014 roku odsetek tych transakcji wynosił 10,8% w porównaniu z 10% w trzecim kwartale 2013 roku.

Co ważne, tablety dominują w płatnościach za produkty, takie jak ubrania, meble, akcesoria czy żywność, smartfony zaś dominują w płatnościach za usługi i treści elektroniczne (gry komputerowe, rezerwacje hotelowe, bilety, karty członkowskie). Mobilne płatności smartfonami to nadal jedynie 10% transakcji w handlu detalicznym. Za pomocą tabletów klienci kupują w sklepach niemal dwa razy więcej (19%).