brightpearl porady omnichannel sprzedaz

Autorzy raportu podkreślają, że prowadzenie sprzedaży wielokanałowej niesie za sobą wiele wyzwań: począwszy od kwestii logistycznych, poprzez politykę cenową, na zapewnieniu konsumentom sprawnej obsługi kończąc.

Z drugiej strony sprzedaż omnichannel daje możliwości rozwoju biznesu i dotarcia do nowych klientów. Korzystając z poniższych wskazówek osiągnięcie tego celu będzie łatwiejsze.

1. Zarządzanie zasobami poprzez SKU

Sprawne zarządzanie zasobami znajdującymi się w sprzedaży możliwe jest tylko poprzez korzystanie z SKU (ang. stock keeping unit), czyli identyfikatora określającego tzw. jednostkę magazynową. SKU używany jest do uporządkowania, zlokalizowania i zarządzania produktem.

System sukcesywnego zarządzania towarami SKU odnosi się do każdego produktu i jego wariantów osobno. Dzięki temu sprzedawca może dokładnie monitorować sprzedaż towaru w dowolnym kanale, a także analizować, jakie konkretnie produkty sprzedają się najlepiej.

2. Ryzyko podwójnej sprzedaży

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy w magazynie znajduje się już tylko jeden produkt danego rodzaju. Jego zakupem w tym samym momencie zainteresowanych jest kilku klientów: jeden w sklepie stacjonarnym, drugi w sklepie online, a trzeci na internetowej platformie sprzedażowej. Jak nie dopuścić do sytuacji, w której każdy z nich zamawia ten produkt, a potem okazuje się, że nie może go tak na prawdę otrzymać?

Najlepiej zainstalować system magazynowy zsynchronizowany ze wszystkimi kanałami sprzedaży. Dzięki temu wszystkie transakcje natychmiast wprowadzane będą do bazy danych. Innym rozwiązaniem jest prowadzenie “niezależnych” magazynów i systemów sprzedaży dla każdego kanału osobno.

3. Elastyczna polityka cenowa

Prowadzenie sprzedaży w wielu kanałach wymaga także dopasowania cen do oczekiwań poszczególnych grup klientów. Inną cenę są w stanie zaakceptować klienci odwiedzający sklep stacjonarny, inną internauci dokonujący zakupów np. za pośrednictwem eBaya lub Amazona, a jeszcze inną klienci biznesowi. Nawet kilka groszy może mieć w tym przypadku znaczenie.

4. Opis produktu skrojony na miarę

Dostosowanie cen do poszczególnych kanałów sprzedaży to nie wszystko. Równie ważne jest zamieszczenie odpowiedniego opisu produktu. Dostarczenie konsumentom pełnej informacji o danym asortymencie szczególnie ważne jest w przypadku sprzedaży online. Tam opis produktu musi nie tylko zaciekawić potencjalnego kupca, ale pełnić również funkcję informacyjną. W tradycyjnym sklepie zajmuje się tym sprzedawca.

5. Różne przepisy podatkowe

Sprzedawcy prowadzący sprzedaż międzynarodową musza pamiętać o tym, że w różnych krajach stosuje się różne stawki VAT na poszczególne produkty. Dlatego najlepiej ustalić ceną netto, którą chcemy uzyskać, a następnie dopisać odpowiednią stawkę VAT w zależności od tego, na jakim rynku prowadzona jest sprzedaż.

6. Komunikacja posprzedażowa

Komunikacja z klientem powinna być kontynuowana również po zakończeniu transakcji. Warto informować klienta, na jakim etapie realizacji jest ich zamówienie (niektóre systemy sprzedażowe robią to automatycznie), czy wysłać im podziękowania za dokonanie zakupów wraz z dołączonym kuponem rabatowym, który będą mogli wykorzystać podczas kolejnej wizyty w sklepie.

Firma Brightpearl została założona w 2007 roku w USA. Specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania dla detalistów prowadzących sprzedaż wielokanałową. Posiada ponad 1300 klientów na całym świecie.