Marek Błędowski dyrektor handlowy, członek zarządu Apsys Polska SA
Marek Błędowski dyrektor handlowy, członek zarządu Apsys Polska SA

O sytuacji najemców na rynku powierzchni handlowych w Polsce redakcja Retailnet.pl rozmawia z Markiem Błędowskim dyrektorem handlowym, członkiem zarządu Apsys Polska SA, która realizuje projekt centrum handlowego Posnania w Poznaniu.

Retailnet: Czy prowadzą Państwo rozmowy z sieciami które są nieobecne w tym regionie, a nawet w Polsce?

Marek Błędowski: Apsys jest jednym z najważniejszych zarządców w Polsce, a nasze portfolio obejmuje obecnie 20 obiektów handlowych. Wiele firm planujących wejście na krajowy rynek zwraca się do nas o pomoc w zaplanowaniu rozwoju sieci swoich sklepów. W tej kwestii jesteśmy w bieżącym kontakcie z markami pochodzącymi przede wszystkim z Europy, ale także z USA. Reprezentują one branże: modową, wyposażenia domu i gastronomię.

Nie bez znaczenia jest tu fakt, że w jednym z ostatnich badań, w którym zapytano 100 najbardziej popularnych marek na świecie o preferowane miejsce inwestycji, Polska znalazła się na piątym miejscu. Najczęściej wybieranym krajem były z kolei Niemcy. Poznań, który należy do jednych z największych miast w Polsce, a co więcej, jest doskonale skomunikowany z Berlinem, może wraz z naszą Posnanią stać się beneficjentem tego zwiększonego zainteresowania.

Czy przewidują Państwo w Posnani miejsce dla lokalnych przedsiębiorców?

Jak najbardziej. Zależy nam, aby sklepy lokalnych marek zajmowały docelowo około 10 proc. całej powierzchni projektu. Mamy już podpisanych kilka umów z lokalnymi operatorami, w tym gastronomicznym oraz modowym. Rozmowy z innymi jeszcze trwają.
Jak przebiega proces negocjacji i podpisywania umów z najemcami?

Polski rynek centrów handlowych jest dojrzały i proces ten wygląda obecnie zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. W negocjacjach z najemcami wygrywają centra topowe, nowoczesne, zdigitalizowane i dobrze zlokalizowane. Takie, które gwarantują wysokiej jakości powierzchnię o konkretnych wymiarach, udogodnieniach i zróżnicowanej, nie tylko handlowej, ofercie dla klienta. Posnania bezwzględnie do nich należy. A ponieważ wiele takich centrów nie powstanie w Polsce w przyszłości, można powiedzieć, że Posnania oferuje powierzchnię ekskluzywną.

Czy obecnie zmieniły się zasady pod¬pisywania umów na dany okres?

Ogólna zasada rynkowa mówi, że w przypadku butików o mniejszej powierzchni podpisujemy umowy na czas 5 lat, a dla sklepów większych, powyżej 800 mkw., na okres 10 lat. Natomiast umowy z operatorami spożywczymi oraz DIY często przekraczają okres 10 lat.

Czy przy podpisywaniu umów pojawiają się kwestie, które budzą niepokój najemców?

Współpraca z najemcami odbywa się na zasadzie partnerstwa. My znamy oczekiwania najemców i staramy się je spełniać nie tylko oferując im ekskluzywną powierzchnię handlową klasy premium w zdigitalizowanym centrum handlowo-lifestylowym, ale także zapewniając konkurencyjne na rynku opłaty w ramach kosztów wspólnych. Najemcy z kolei doceniają indywidualizm naszych projektów „szytych na miarę” oraz świadczoną przez Apsys jakość usług.