ECE: jak e-commerce wpływa na czynsze w centrach handlowych

klaus strebich prelegent scf2015Zmieniające się trendy konsumenckie, spadek wskaźnika footfall, czy wzrost sprzedaży internetowej to tylko niektóre wyzwania, z którymi muszą mierzyć się obecnie zarządcy centrów handlowych – mówi Klaus Striebich, dyrektor zarządzający Działu Wynajmu ECE Projektmanagement GmbH, prelegent najbliższej edycji Shopping Center Forum.

Retailnet: Jak rozwój e-commerce wpływa na funkcjonowanie centrów handlowych?

Klaus Striebich: Od lat obserwujemy wzrost sprzedaży w internecie. Pomimo tego, popyt na powierzchnie handlowe wciąż jest silny. Rozwój e-commerce w żadnym wypadku nie oznacza więc końca tradycyjnych sklepów i galerii handlowych. Niewątpliwie powoduje jednak pewne zmiany na tym rynku, które wynikają m.in. z innych zachowań konsumenckich. Zauważalny jest np. spadek wskaźnika footfall, przy równoczesnym wzroście współczynnika konwersji.

Z czego to wynika?

Klaus Striebich ece

Klaus Striebich, ECE

Obecnie klienci przychodzą do centrum handlowego “lepiej przygotowani”, wiedzą konkretnie co i gdzie chcą kupić. Jako przykład mogę podać nasze centrum handlowe Vremena Goda w Rosji. Jego odwiedzalność jest na bardzo niskim poziomie, a wyniki sprzedaży są rekordowe. Footfall to nie wszystko. Dlatego uważam, że większość centrów handlowych może sobie świetnie poradzić w erze omnichannel i notować dobre wyniki finansowe.

Jaką rolę powinni odgrywać obecnie zarządcy centrów handlowych?

Muszą być bardziej aktywni i stale dostosowywać się do zmieniających się warunków biznesowych. Czasy, gdy podpisywało się 10 letnią umowę z najemcą i spokojnie czekało na jej wygaśnięcie, bezpowrotnie minęły. Trendy konsumenckie zmieniają się dynamicznie i trzeba na nie szybko reagować. Zarządcy muszą bardziej elastycznie podchodzić także do negocjacji z najemcami, a także służyć im radą w takich kwestiach jak wielkości ekspozycji czy logistyka.

Czy wraz z rozwojem strategii omnichannel najemcy będą szukali mniejszych powierzchni handlowych?

Nie sądzę. Ten trend dotyczy tylko nielicznych branż, takich jak RTV/AGD czy księgarnie. Nie ma więc powodu do obaw. W przypadku innych sprzedawców obserwujemy coś wręcz przeciwnego – powierzchnie najmu rosną. Najemcy zrozumieli, że oferta w sklepach stacjonarnych powinna być równie szeroka jak w internecie. Dodatkowo chcą uczynić ze swoich salonów miłe i ciekawe miejsce, w którym robienie zakupów będzie przyjemnością.

Przykładem mogą być bardziej przestronne przymierzalnie. Co więcej, w niektórych krajach zaostrzają się przepisy dotyczące wyznaczania oddzielnych pomieszczeń przeznaczonych dla personelu. To wszystko sprawia, że stale obserwujemy zapotrzebowanie na duże lokale.

Centra handlowe mogą służyć również jako punkty odbioru zakupów dokonanych w internecie.

To kolejny argument przemawiający za tym, że centra handlowe nie powinny obawiać się rozwoju handlu w sieci. Często takie punkty tworzone są przez sprzedawców, którzy nie posiadają salonów stacjonarnych. Oznacza to, że tworzą dodatkowy ruch w galerii, przyciągają potencjalnych klientów. Wszyscy mogą na tym skorzystać.

Czy zmiany o których rozmawiamy mogą wpłynąć na wysokość stawek czynszów?

Tutaj zmiany są widoczne. Dotychczas stawki czynszu powiązane były ściśle z wielkością sprzedaży. Obecnie granice między sprzedażą online i offline zacierają się, sprzedaż generowana jest w kilku kanałach równocześnie. Poza tym sprzedaż nie jest już najważniejszym czynnikiem przy ustalaniu czynszu. Tym samym centra handlowe upodabniają się w tym aspekcie do prestiżowych ulic handlowych. O wysokości czynszu decyduje prosta zasada popytu i podaży. To w dużej mierze od zarządcy centrum handlowego będzie więc zależeć, czy najemcy będą chętni do wynajęcia tam powierzchni handlowej i zapłacenia za nią żądanej stawki.

Firma ECE została założona w 1965 roku przez pioniera sprzedaży wysyłkowej profesora Wernera Otto (1909-2011) i należy do rodziny Otto. Spółka opracowuje, projektuje, realizuje, wynajmuje oraz zarządza dużymi nieruchomościami komercyjnymi w branżach zakupowej, biurowej, obiektami transportu publicznego i obiektami przemysłowymi oraz jest europejskim liderem na rynku śródmiejskich centrów handlowych.

Klaus Striebich jest absolwentem uniwersytetu w Mosbach (Badenia-Wirtembergia), gdzie ukończył studia na wydziale Business Economics ze specjalizacją handel.

Karierę rozpoczął jako asystent zarządu w firmie Kriegbaum Group. W 1992 roku został zatrudniony w firmie ECE na stanowisku menadżera ds. wynajmu. Sześć lat później został dyrektorem regionalnym w ECE. Od 2003 roku jest dyrektorem zarządzającym całego Działu Wynajmu.

Równocześnie pełni funkcję prezesa Niemieckiej Rady Centrów Handlowych. Jest autorem licznych publikacji na tematy związane z rynkiem detalicznym.

Klaus Striebich będzie gościem zimowej edycji Shopping Center Forum gdzie wystąpi  z autorskim odczytem poświęconym strategii omnichannel.

rozmawiał Łukasz Izakowski

Reklama

Galeria Jurajska