Wschodnia Polska na celowniku inwestorów

Centrum Handlowe Atrium Felicity

Centrum Handlowe Atrium Felicity

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce na koniec 2014 r. wyniosła blisko 10,4 mln mkw. Pod względem nowej podaży dominowały małe miasta.

Do użytku oddano centra handlowe o łącznej powierzchni 451 tys. mkw., z czego blisko połowa wzbogaciła zasoby wschodniej Polski – wynika z raportu podsumowującego rynek handlowy w 2014 r. Raport został opracowany przez międzynarodową firmę doradczą Colliers International.

Poziom nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w Polsce wynosi obecnie 269 mkw. na 1000 mieszkańców. Wśród ośmiu głównych aglomeracji najwyższą wartość tego wskaźnika odnotowano we Wrocławiu (765 mkw. na 1000 mieszkańców), a pośród miast regionalnych w Lublinie (773 mkw. na 1000 mieszkańców).

Dominacja małych miast

Rok 2014 r. pod względem nowej podaży zdominowały małe miasta (o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców). Znalazło się w nich aż 46 proc. nowo dostarczonej powierzchni. Udział największych aglomeracji wyniósł zaledwie 11 proc. Z danych Colliers wynika, że pod względem nowych projektów rok 2014 zdecydowanie należał do tzw. „ściany wschodniej”.

Outlet Center Lublin

Outlet Center Lublin

– W minionym roku zmaterializowało się zainteresowanie deweloperów miastami „ściany wschodniej”, gdzie oddano do użytku osiem centrów handlowych o łącznej powierzchni 220 tys. mkw. GLA. To właśnie w Lublinie, Olsztynie i Siedlcach otwarto największe centra handlowe 2014 roku. Są nimi: Felicity (75 tys. mkw.), Galeria Warmińska (41,5 tys. mkw.) i Galeria Siedlce (34 tys. mkw.). Nowe obiekty handlowe powstały również w Ostrołęce, Ełku, Białej Podlaskiej i Chełmie. Potencjał tych lokalizacji dostrzegli też deweloperzy centrów wyprzedażowych, którzy zbudowali swoje obiekty w Lublinie (Outlet Centre Lublin) i Białymstoku (Outlet Białystok) – komentuje Katarzyna Michnikowska, starszy analityk, Dział Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Przyszłość rynku centrów handlowych

Jaka przyszłość czeka rynek handlowy w Polsce? Na koniec grudnia 2014 r. w budowie znajdowało się ok. 770 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Rozbudowy stanowiły 18 proc. W 2015 roku spodziewane są otwarcia kolejnych inwestycji handlowych na tzw. „ścianie wschodniej” takich, jak: Galeria Jurowiecka i Outlet Center Białystok oraz Tarasy Zamkowe w Lublinie. To pokazuje, że zainteresowanie deweloperów miastami o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców nie słabnie. Colliers obserwuje natomiast „powrót” do gry największych aglomeracji, w których znajduje się 46 proc. powierzchni nowo powstających centrów handlowych.

CH Zielone Arkady

CH Zielone Arkady

Colliers szacuje, że w 2015 r. wzrost podaży będzie wyższy niż w 2014 r. roku i osiągnie poziom ok. 600 tys. mkw. Do największych otwarć planowanych na 2015 r. należą m.in.: Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. mkw.), Sukcesja w Łodzi (46 tys. mkw.) czy Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.).

Colliers International jest globalną firmą doradczą działającą w obszarze rynku nieruchomości komercyjnych. Jako część spółki giełdowej FirstService Corporation Colliers oferuje pełen zakres usług podmiotom związanym z rynkiem nieruchomości. Colliers doradza najemcom komercyjnym, właścicielom nieruchomości oraz inwestorom.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016